Etter en pause på noen år kan Volkswagen igjen kalle seg danskenes favorittbilmerke, selv om tyskerne ikke selger den mest populære bilen hjemme.
Etter en pause på noen år er Volkswagen igjen danskenes favorittbilmerke. Med stort fokus på elbiler har Volkswagen klart å ta førsteplassen på det danske bilmarkedet i 2024.
I et år preget av usikkerhet og endring har Volkswagen vært vellykket med å navigere i markedet og levere biler som matcher danskenes behov. Med 20.020 registrerte biler og en markedsandel på 11,6 prosent er Volkswagen det foretrukne merket blant danske bilkjøpere.
En av grunnene til Volkswagens suksess er deres brede utvalg av elbiler. ID-familien, som spenner fra den kompakte ID.3 til den romslige ID.7, har truffet et bredt segment av danske bilkjøpere.
ID.4/ID.5 har prestert ekstremt godt i den populære kompakte elektriske SUV-klassen. Med 6.714 solgte eksemplarer er ID.4/ID.5 det nest mest solgte merket i klassen, som er preget av intens konkurranse.
Det skriver importøren i en pressemelding .
ID.3, den første modellen i Volkswagens elektriske offensiv, har også vært vellykket. Den kompakte bilen med god plass og ulike batteri- og rekkeviddemuligheter har vist seg å være et populært valg blant danskene. ID.3 endte opp som den mest solgte bilen i sin klasse og nummer åtte i det totale bilsalget.
Volkswagen har også markert seg i firmabilklassen med ID.7. Den romslige og komfortable elbilen med lang rekkevidde har vunnet tittelen Årets bedriftsbil for andre år på rad. Introduksjonen av stasjonsvognversjonen ID.7 Tourer har økt salget ytterligere, og ID.7 er nå den mest solgte bilen i premiumklassen med 1.948 registrerte biler.
Høsten 2024 introduserte Volkswagen Commercial Vehicles en ny og forbedret ID. Buzz med lengre akselavstand og opptil syv seter. Den nye varianten har skapt stor interesse blant familier som ønsker en romslig elbil.
– Erfaringen og kunnskapen som våre forhandlere har opparbeidet seg de siste fire årene med salg og service av Volkswagens elektriske ID-modeller er verdifull med tanke på at kundene skal føle seg trygge på den elektriske konverteringen.
– Sett i det perspektivet kommer også innføringen av en ny garanti på totalt 5 år/150 000 km** på alle ID-modeller til å være en viktig faktor.
– Og så gleder vi oss til 2025, da Volkswagen har verdenspremiere på to ID-modeller i minibilklassen, som vil passe perfekt for det danske markedet, slik at vi kan få med enda flere dansker i den elektriske ombyggingen, sier Michael. Ebeling, direktør for Volkswagen personbiler i Danmark.