Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge.
Tesla opplever betydelig vekst i Norge. Salgstallene for mai viser en økning på hele 185 prosent sammenlignet med forrige måned. Dette viser tall fra Veitrafikkopplysningsrådet .
Det er spesielt Tesla Model Y som trekker lasset for bilmerket i det norske markedet.
Den positive utviklingen i Norge står imidlertid stort sett alene. I resten av Europa ser bildet annerledes ut for Tesla.
Mens Tesla feirer suksess i Norge, sliter merket med synkende salg i mange andre europeiske land.
Fra Frankrike til Spania til Sverige rapporteres det om betydelige nedganger. Elbilmarkedet vokser totalt sett, men Tesla ser ut til å tape terreng til konkurrentene.
I Frankrike falt Teslas nyregistreringer med 67 prosent i mai. Dette sammenlignes med samme måned i fjor.
I Portugal var nedgangen enda større. Her falt Tesla med 68 prosent. Det er et tap som overgår manges forventninger.
Sverige viser en lignende trend. Her falt Teslas salg med 53,7 prosent. Dette skjer samtidig som det svenske salget av elbiler totalt sett øker betydelig.
Nyregistreringer av elbiler økte med 24 prosent i mai i Sverige. Dette tyder på at kundene aktivt velger andre merker.
Utviklingen gjentar seg i flere andre europeiske land. I Nederland falt antallet Tesla-registreringer med litt over 36 prosent i mai.
I Spania var nedgangen på 28 prosent. Tesla er dermed i kraftig tilbakegang i nesten alle markeder det har vært tilgjengelige tall fra.
Teslas utfordringer i Europa og Canada
Situasjonen utenfor Europa er også bekymringsfull for Tesla. I Canada ser ting enda verre ut.
Quebec, som lenge har vært Teslas sterkeste marked i landet, har opplevd en drastisk nedgang.
Antall nye registreringer falt med hele 87 prosent i årets første kvartal. Dette sammenlignes med samme periode i 2024.
Bare 524 Teslaer ble registrert i Quebec i første kvartal. Tesla har også angivelig bremset importen av nye biler til provinsen. Etterspørselen har rett og slett kollapset.
Flere årsaker pekes på for Teslas generelle nedgang. Pauser i både føderale og regionale subsidieordninger har påvirket salget.
Nye tollsatser på amerikanskproduserte biler har også gjort modellene dyrere for forbrukerne.
I tillegg er det økende kritikk av Tesla som merkevare. En skandale som involverer omstridte søknader om tilskudd på over 40 millioner kanadiske dollar har skapt negative overskrifter. Dette tilsvarer rundt 203 millioner danske kroner.
Elon Musks politiske uttalelser har heller ikke styrket Teslas image. Hans åpne støtte til Donald Trump, og Trumps nylige forslag om at USA skal annektere Canada, har ikke falt i god jord hos alle.
Norsk oppsving og Model Y-dominans
Men tilbake til Norge. Her er utviklingen stikk motsatt. I mai økte antallet Tesla-registreringer med 185 prosent.
Totalt ble det solgt 2604 Teslaer i landet. Model Y sto for totalt 2 349 av de solgte bilene.
Det gjør ikke bare Model Y til Norges mest registrerte elbil. Den ble også den mest solgte bilen i landet totalt sett, uavhengig av drivlinje. Toyota BZ4X tok andreplassen med 921 registreringer.
Prisreduksjoner og effektiv logistikk nevnes som mulige forklaringer på den norske høykonjunkturen. D
Dette kan også skyldes at Tesla fortsetter å ha et sterkt merke i Norge. Norske kunder har tydeligvis ikke forlatt merket slik som i resten av Europa.
Tall fra flere land er ennå ikke publisert. Hvis monsteret fortsetter, vil vi se en fortsatt nedgang for Tesla i flere land.
Kontrastene for Tesla er nå ekstreme. I noen land er de fortsatt blant de største. I andre tilfeller forsvinner merkevaren på mange måter fra markedet.