Nye salgstall viser en betydelig nedgang for Tesla i Europa. I Sverige, Frankrike og Danmark faller registreringene kraftig med opptil 72 prosent.
Teslas salg i Europa viser en betydelig nedgang. Nye tall viser en nedgang på opptil 72 prosent i flere land.
I Sverige, Frankrike og Danmark faller registreringene for Tesla og den populære Model Y kraftig.
Utviklingen vekker bekymring for bilmerkets fremtid på kontinentet. Det amerikanske merket møter også motvind på flere fronter.
I Sverige ser det skikkelig dystert ut. Bare 204 nye Teslaer ble registrert her i april. Det verste for merkevaren på flere år.
Nedgangen i Sverige tilsvarer 72 prosent sammenlignet med april i fjor. Selv den oppdaterte Model Y kunne ikke forhindre nedgangen. Det utgjorde 172 av de nye bilene som fikk Tesla-skilt.
I Frankrike er situasjonen også bekymringsfull for Tesla. Salget falt med 59,4 prosent i april, ifølge bransjeorganisasjonen PFA. Bare 863 biler ble produsert i april.
Danske Tesla-tall og europeisk trend
Den franske nedgangen i april følger et tap på 36 prosent i mars. Totalt sett har Tesla tapt litt over 44 prosent av salget sitt i Frankrike i år.
Dette er betydelig mer enn markedets samlede nedgang på 7,3 prosent.
I Danmark ser tallene også dystre ut for Tesla. Bare 180 Teslaer ble registrert i april måned. Dette er en nedgang på 67,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Utviklingen i april er lik den fra mars. I mars var nedgangen i Danmark på 65,6 prosent for Tesla. Dette indikerer en fortsatt negativ spiral for merkevaren i Danmark.
Trenden med synkende salg sees i store deler av Europa. Nyhetsbyrået Reuters skriver direkte at Tesla er i fritt fall.
Salget har også falt med over 28 prosent bare i mars over hele Europa.
Flere europeiske land forventes å rapportere svake salgstall for april. Helhetsbildet peker på store utfordringer for Tesla i det europeiske markedet akkurat nå.
Økt konkurranse, politikk og økonomisk press
Det er flere mulige årsaker til den negative utviklingen. Teslas modellutvalg blir eldre sammenlignet med konkurrentene. Samtidig øker konkurransen i elbilmarkedet raskt.
Nye elbiler fra etablerte produsenter legger press på Tesla – også på teknologien. Videre vinner kinesiske lavprismerker terreng og legger press på prisene.
Elon Musks politiske uttalelser nevnes også som en mulig faktor. Hans forbindelse til høyresiden i USA har skapt debatt. Noen som kanskje har fått merkets kunder til å se etter andre biler.
Dette har ført til protester i Europa. Det har vært eksempler på sabotasje ved ladestasjoner. Teslas utstillingslokaler har også vært mål for protester. Videre sier nesten halvparten av Tesla-eierne at de føler seg utsatt for hærverk.
Teslas økonomi er også under press globalt.
I årets første kvartal falt bilindustriens inntekter med 20 prosent. Overskuddet falt med hele 71 prosent sammenlignet med første kvartal 2023.
De økonomiske resultatene var langt under analytikernes forventninger. Av samme grunn har flere investorer begynt å tvile på Teslas fremtidige vekstpotensial. Spørsmålet er om nedgangen er midlertidig, eller om det bare er starten på en større nedgang.
Selv om ryktene om å erstatte Elon Musk som administrerende direktør har blitt avvist av både Teslas styre og av mannen selv, øker presset.
Både administrerende direktør og Tesla som selskap står overfor betydelige utfordringer. Fremtiden for Teslas dominans i elbilmarkedet ser nå mer usikker ut enn noensinne.