20. september, 2024

TEST: 3 brukte V8 brols med 4 dorer til røverpris

Jaguar S-type 4.2 R Jeg tilbakela de 300 km fra redaksjonen til Karup først på dagen i Jaguar S-type 4.2 R. I den lille, intime hytta med tofarget sport seter føler du deg raskt hjemme, og til tross for store 18” hjul og sportsunderstell gir den ansiktsløftede S-typen fra 2006 en komfort som er en Jaguar verdig. Understellet er godt avstemt med trekanter i alle fire hjørner av bilen, slik at Jaguar har stått fritt til å sette opp understellet som på en racerbil. Og de har gjort jobben sin godt. Retningsstabiliteten over Fyn er utmerket, og på de små veiene viser den villig og overraskende presis styring, samtidig som det er en meget god balanse i bilen. GÅR IKKE mer enn 6 km per liter Til tross for det lille kattehodet på rattet og høyt utstyrsnivå, virker ikke S-Typen mer eksklusiv i kupeen enn en tidsriktig BMW 5-serie eller Audi A6 med skinntrekk. Plassen i baksetet er det ikke noe å skrive hjem om, Jagen gjør ikke stort mer enn 6 km/l på turen over Danmark. Det koster penger i service og reparasjoner, så er det noe positivt å si i det hele tatt? Ja, definitivt! Den undervurderte stilen med svart trådnett i grillen, diskrete spoilere, R-logoer og monokromatisk svart lakk gir street cred blant bilnerder, og en hard, uavbrutt akselerasjon kun avbrutt av litt brutale skift i 6-trinns automatisk girkasse skjer på gentlemans vis: rask, uanstrengt og effektiv. Jaguar S-type var i produksjon 1998-2008 og ble ansiktsløftet i 2002 med blant annet ny kabinoppsett. Her ble knapper og håndtak fra Ford Mondeo byttet ut med Jaguars egne for å viske ut sporene etter hverdagsbilen, men den lyktes likevel ikke helt med å skape en ultra-eksklusiv hytte. Ny pris? Nesten 1,4 millioner Akilleshælen designmessig i kabinen er midtkonsollen, som er en sort plastorgie med ikke spesielt attraktive knapper og store skjermer. Selv om plastkvaliteten er noe bedre enn i en tidsriktig Mondeo, er det ikke noe som rettferdiggjorde en nypris på nesten 1,4 millioner. DKK Utstyrsmessig har Jaguar derimot tømt alt i testbilen: Det er xenonlys, skinn på dashbordet, elektriske seter med minne, en av de første adaptive cruisekontrollene, store, velspillende. hi-fi, en litt tregt responsiv navigasjon som har vanskeligheter med å bestemme seg i rundkjøringer, og mye mer. Jaguaren i dag Kompressoren skriker høyt og tydelig, men bare under hard akselerasjon. På den lange reisen hører du bare en behagelig V8-brumming. Tallene sier null til 100 km/t på 5,6 sekunder og en begrenset toppfart på 250 km/t. Testbilen er fra 2006 og har hatt et stygt verditap: Den kostet rundt 1,5 millioner. DKK med utstyr fra ny, har bare gått 75.000 km og er til salgs for DKK 449.000 på Farso bilmesse i Himmerland (bilen er solgt, red.). Jaguar S-type 4.2 R, 2006 Motor V8, 4.196 cm3, 32V, kompressor Ytelse 400 hk/541 Nm 0-100 km/t 5,6 sek. Toppfart 250 km/t Vekt 1 800 kg Nypris 1 361 900,- Pris i dag fra 250 000,-.

Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre

Latest

Don't miss

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for...

Mercedes sitt nye batteri lover 80 prosent større rekkevidde

Sammen med selskapet Factorial har Mercedes utviklet en ny...

Advarer eierne: "Elbiler er grobunn for skadedyr"

Elbiler er bra for mus og andre skadedyr. De...

Celebritys elbil har tapt 850.000 DKK i verdi

Han drøner rundt i verdens kuleste biler. Men Tim...

ØV! Ferraris første elbil får også en falsk motorlyd

Ferrari-sjef Benedetto Vigna lovet elbiler med et unikt lydspor....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...