Viper-prototypen klar i 1989 På slutten av 1988 foreslo han Chryslers designsjef, Tom Gale, å lage en ny tolkning av den originale AC Cobra. Designsjefen kunne lett se mulighetene i et slikt prosjekt, og han var med på ideen med en gang. På bilutstillingen i Detroit i januar 1989 var prototypen klar. Det var et rent designeksperiment som ikke kunne flytte en meter av egen kraft. Den gang var det ingen planer om å sette den i produksjon. Navnet på konseptet var Viper, som viser til at denne bilen er ment som Cobraens overordnede. Bob Lutz eller Tom Gale hadde imidlertid ikke vurdert hvor mange blinkende lys som plutselig nærmer seg den rotete konseptbilen. Viper ble utstillingens store stjerne, og reaksjonene var så overveldende at Chryslers direktør, Lee Iacooca, i ettertid bestemte seg for å sette bilen i produksjon. Sjefingeniør, Roy Sjoberg, håndplukket 85 ingeniører for å forvandle konseptbilen til en gatebil. Teamet utførte oppgaven på rekordtid, så allerede i begynnelsen av 1992 ble den første Dodge Viper RT/10, som ble hele navnet på modellen, levert til de første kundene. Utviklingsprosessen var så vellykket og effektiv at den satte en presedens for fremtidig bilutvikling i Chrysler Group. Viper var ikke vellykket i motorsport Til tross for det åpenbare potensialet, hadde den første Viper liten suksess i motorsport, ikke minst fordi targakonstruksjonen gjorde bilen til et blodbad. Fire år senere i 1996 var Chrysler klar med en lukket GTS-modell, også kjent som andre generasjon Viper. Motoren og chassiset ble oppgradert og modellen var klar til å synke hoggtennene inn i konkurransen på Le Mans samme år. Verken Bo eller jeg sier noe. Det truende brølet fra motorrommet gjør oss stille. Vi sitter begge og nyter showet fra motorrommet. Et trykk på gasspedalen, og maskineriet våkner sakte som en bjørn som kommer ut av vinterhiet. Det er som om V10-motoren ikke finner noen grunn til å gjøre noe stort nummer ut av det bare fordi jeg dupper en eneste gang med høyrefoten. Det trengs mer. Jeg tråkker definitivt på clutchen, men glemmer at det skal omtrent samme kraft til for å få 6-trinns girkassen til å skifte. Det tar to forsøk før jeg får den i første gir, hvor jeg forsiktig slipper clutchen og Viperen sakte begynner å rulle.
Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre