20. september, 2024

TEST: Dodge Viper går 80 km/t… i tomgang!

Viper-prototypen klar i 1989 På slutten av 1988 foreslo han Chryslers designsjef, Tom Gale, å lage en ny tolkning av den originale AC Cobra. Designsjefen kunne lett se mulighetene i et slikt prosjekt, og han var med på ideen med en gang. På bilutstillingen i Detroit i januar 1989 var prototypen klar. Det var et rent designeksperiment som ikke kunne flytte en meter av egen kraft. Den gang var det ingen planer om å sette den i produksjon. Navnet på konseptet var Viper, som viser til at denne bilen er ment som Cobraens overordnede. Bob Lutz eller Tom Gale hadde imidlertid ikke vurdert hvor mange blinkende lys som plutselig nærmer seg den rotete konseptbilen. Viper ble utstillingens store stjerne, og reaksjonene var så overveldende at Chryslers direktør, Lee Iacooca, i ettertid bestemte seg for å sette bilen i produksjon. Sjefingeniør, Roy Sjoberg, håndplukket 85 ingeniører for å forvandle konseptbilen til en gatebil. Teamet utførte oppgaven på rekordtid, så allerede i begynnelsen av 1992 ble den første Dodge Viper RT/10, som ble hele navnet på modellen, levert til de første kundene. Utviklingsprosessen var så vellykket og effektiv at den satte en presedens for fremtidig bilutvikling i Chrysler Group. Viper var ikke vellykket i motorsport Til tross for det åpenbare potensialet, hadde den første Viper liten suksess i motorsport, ikke minst fordi targakonstruksjonen gjorde bilen til et blodbad. Fire år senere i 1996 var Chrysler klar med en lukket GTS-modell, også kjent som andre generasjon Viper. Motoren og chassiset ble oppgradert og modellen var klar til å synke hoggtennene inn i konkurransen på Le Mans samme år. Verken Bo eller jeg sier noe. Det truende brølet fra motorrommet gjør oss stille. Vi sitter begge og nyter showet fra motorrommet. Et trykk på gasspedalen, og maskineriet våkner sakte som en bjørn som kommer ut av vinterhiet. Det er som om V10-motoren ikke finner noen grunn til å gjøre noe stort nummer ut av det bare fordi jeg dupper en eneste gang med høyrefoten. Det trengs mer. Jeg tråkker definitivt på clutchen, men glemmer at det skal omtrent samme kraft til for å få 6-trinns girkassen til å skifte. Det tar to forsøk før jeg får den i første gir, hvor jeg forsiktig slipper clutchen og Viperen sakte begynner å rulle.

Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre

Latest

Don't miss

Sverige nekter å la innbyggerne betale for Volvos fabrikk

Sveriges statsminister Ulf Kristersson kaller det «ikke aktuelt» for...

Ros fra elbilene – nå slipper Volvo nye tak

I forrige uke ga Volvo opp taket for kun...

Danske bilister må betale ny avgift, sier direktøren

100 års registreringsavgift, som vi har rundet opp i...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går...

TV-kjendis har endt opp som bilforhandler ved en feiltakelse

Wheeler Dealers-vert Mike Brewer er, til en feil, tilbake...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...