29. desember, 2024

TEST: Dodge Viper går 80 km/t… i tomgang!

Viper-prototypen klar i 1989 På slutten av 1988 foreslo han Chryslers designsjef, Tom Gale, å lage en ny tolkning av den originale AC Cobra. Designsjefen kunne lett se mulighetene i et slikt prosjekt, og han var med på ideen med en gang. På bilutstillingen i Detroit i januar 1989 var prototypen klar. Det var et rent designeksperiment som ikke kunne flytte en meter av egen kraft. Den gang var det ingen planer om å sette den i produksjon. Navnet på konseptet var Viper, som viser til at denne bilen er ment som Cobraens overordnede. Bob Lutz eller Tom Gale hadde imidlertid ikke vurdert hvor mange blinkende lys som plutselig nærmer seg den rotete konseptbilen. Viper ble utstillingens store stjerne, og reaksjonene var så overveldende at Chryslers direktør, Lee Iacooca, i ettertid bestemte seg for å sette bilen i produksjon. Sjefingeniør, Roy Sjoberg, håndplukket 85 ingeniører for å forvandle konseptbilen til en gatebil. Teamet utførte oppgaven på rekordtid, så allerede i begynnelsen av 1992 ble den første Dodge Viper RT/10, som ble hele navnet på modellen, levert til de første kundene. Utviklingsprosessen var så vellykket og effektiv at den satte en presedens for fremtidig bilutvikling i Chrysler Group. Viper var ikke vellykket i motorsport Til tross for det åpenbare potensialet, hadde den første Viper liten suksess i motorsport, ikke minst fordi targakonstruksjonen gjorde bilen til et blodbad. Fire år senere i 1996 var Chrysler klar med en lukket GTS-modell, også kjent som andre generasjon Viper. Motoren og chassiset ble oppgradert og modellen var klar til å synke hoggtennene inn i konkurransen på Le Mans samme år. Verken Bo eller jeg sier noe. Det truende brølet fra motorrommet gjør oss stille. Vi sitter begge og nyter showet fra motorrommet. Et trykk på gasspedalen, og maskineriet våkner sakte som en bjørn som kommer ut av vinterhiet. Det er som om V10-motoren ikke finner noen grunn til å gjøre noe stort nummer ut av det bare fordi jeg dupper en eneste gang med høyrefoten. Det trengs mer. Jeg tråkker definitivt på clutchen, men glemmer at det skal omtrent samme kraft til for å få 6-trinns girkassen til å skifte. Det tar to forsøk før jeg får den i første gir, hvor jeg forsiktig slipper clutchen og Viperen sakte begynner å rulle.

Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre

Latest

Don't miss

Det er laget nye fartskontroller for å fange berusede sjåfører

I England har politiet tatt en rekke nye fartskontroller...

Helt nye tall: Elbiler punkterer oftere enn bensinbiler

Når veihjelp er nødvendig, skyldes det nesten i hvert...

Han oppfant farlig bensin og ble selv forgiftet

Det var General Motors ingeniør Thomas Midgley Jr. som...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var med i Sport-avdelingen helt fra starten. Dieter Basche ble 88 år gammel. Audi Sport har...

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme familie siden 1902, har gått for tilsvarende én million danske kroner. En bilskilt med den...

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU tillot nye biler å kjøre rundt med baklysene av for å spare strøm. Robert Collin...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for å gi fotobilen fingeren, da han fortsatt ikke klarte å bremse. Det ble 75 ganger...

Volvo begrenser hastigheten på alle nye biler unntatt politibiler

Politiet er de eneste som både har lov og mulighet til å kjøre fortere enn 180 km/t i Volvos nyere biler. Slik har det...

Ønsket å bygge flygende biler – nå er alle ansatte sagt opp

Det tyske selskapet Lilium, som ville bygge flygende biler for drosjedrift, må gi opp etter 10 år. Trommelen er slått av og alle ansatte...

Stor datalekkasje fra 800.000 elbiler – Danmark er rammet

Data fra 800.000 av Volkswagen-konsernets elbiler er lekket. Minst 35.000 av dem kjører rundt i Danmark. En datalekkasje fra Volkswagen-konsernet har rammet 800.000 elbiler,...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte ved fabrikken får ikke betalt, men nå er F1-stjernen Lewis Hamilton interessert i Moto GP-teamet....

Chris har fått billett for å bruke sin egen parkeringsplass

Chris Jensen bor i Odense, hvor han har kjøpt egen parkeringsplass. Likevel har han fått parkeringsavgift. Den ansvarlige bedriften nekter å svare. Chris Jensen...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste. Han har som mål å kjøre så langt som mulig i sin Tesla Model S....

Bare 6 av 10 sjåfører vet når de skal bruke blinklyset

Påfallende mange bilister har en grunnleggende mangel på forståelse for trafikkreglene. For eksempel er det kun 6 av 10 som vet når blinklyset skal...

Disse bilene ble rammet av de største verditapene i 2024

Med bare noen få dager igjen av et helt nytt år, er det på tide å se litt tilbake – også på det som...