Overraskende levende Foran sørger et sett med dekk i størrelsen 275/40ZR17 for en tung kontakt med underlaget, og det er en merkbar samsvar mellom dekket og underlaget, noe som gir en overraskende livlig følelse – spesielt i høy hastighet. Null til 100 km/t oppnås på 4,6 sekunder uten problemer, mens toppfarten er 285 km/t. For 22 år siden nådde jeg «bare» 250 km/t på Autobahn da toppfartsforsøket mitt ble stoppet av den tunge trafikken. Jeg husker at det krevde oppmerksomhet å holde den 1650 kg store glassfiberbilen på rett kurs. Og så mye som du måtte over det på vei opp, måtte du være forsiktig når det måtte stoppe igjen. En Dodge Viper har bremseskiver rundt omkring som måler 330 mm, noe som er knapt nok til å stoppe bilen med samme effekt når den akselererer. De svake punktene begynner imidlertid å bli uskarpe. Hva som føltes viktig den gangen er plutselig uviktig. Dodge Viper er kanskje på grensen til giftig, men som en klassiker treffer den alle de riktige knappene. Bo har fått drømmebilen Bo har fått drømmebilen sin. En drøm som har levd i over et tiår, og som en fullendelse av prosjektet fikk jeg prøvekjøre bilen jeg designet i 1998. Faktisk rører opplevelsen meg mer enn jeg vil vite, ikke minst fordi Bo gjorde det , jeg var selv fast bestemt på å gå – men har ennå ikke lykkes. Kanskje jeg klarer det ennå. Utgaver av Dodge Viper De tidligste bilene (SR I) eksisterte kun som en 2-dørs roadster med mulighet for hardtop. I 1996 kom tekniske og mekaniske forbedringer med lanseringen av SR II-generasjonen. Natursug V10 fikk 50 hk ekstra, bilen gikk på diett og ble gjort stivere. De åpne Vipers kalles RT/10, mens de lukkede kalles GTS. Prisene er klart høyest for den lukkede coupeen. Med utfasingen av Viper som konsept med så langt siste modell fra 2017, er det potensial for prisøkning på sportsbilen, som pt. er billigere enn da den var ny.