Med 650 hk fra en V8-biturbomotor kjører Lamborghini Urus gjennom en dansk vinterskog fullstendig likegyldig til sin kampvekt på 2,2 tonn.
La meg være ærlig. Forventningene mine til Urus var at det i utgangspunktet skulle være en Audi Q8 med mer kraft. Jeg tok feil! Urus er helt sin egen. Lamborghini understreker dette ved å finne opp sin egen bilkategori, 'S-SUV'en. Det står for Super Sports Utility Vehicle. Lamborghini Urus klarer å kombinere en praktisk luksusfamiliebil med kraften til en supersportsbil – og samtidig gjøre den underholdende på svingete veier, skriver Bil Magasinet . Selv om bilen er utstyrt med 22" vinterhjul, er styring og tilbakemelding gjennom rattet overbevisende bra. Bør stå på en solrik racerbane Bilen er utstyrt med aktive krengebøyler, som diskret holder kroppen under kontroll og eliminerer enhver form for gyngefølelse. Men grepet er ikke uendelig, og med 650 hk i enden av høyrefoten skal det ikke mye til for å provosere frem en overstyring på det våte underlaget. Men her oppfører Urus seg bare som en stor godmodig bjørn som har kommet på et svakt vinglete kurs. Ting skjer relativt sakte og det er lett å forutse. Temperaturmåleren viser fire grader og regnet pøser ned, og jeg må innrømme at jeg drømmer meg bort til en tørr racerbane og minst 20 grader, for her vil utvilsomt Lamborghini Urus gjøre et enda større inntrykk. Urus ser ut som en Lamborghini i kabinen Du fryktet kanskje at Urus skulle se ut som en Audi i kabinen, men det er ikke tilfelle. Ikke på noe tidspunkt tviler jeg på at jeg sitter i en Lamborghini. Men her og der avsløres det nære forholdet til Audi. Spesielt rattkontrollen og de todelte skjermene løftes rett ut av en Audi, men dette overskygges av et hav av unike Lamborghini-detaljer. Den rotete F16-inspirerte startknappen og de digitale instrumentene alene skriker Lamborghini. Testbilen er 4-seters versjon, hvor den typiske baksetebenken er skrotet til fordel for to individuelle stoler, som er identiske med forsetene. Plassen er god, og takhøyden er ikke noe problem med mine 187 cm. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre