ZF LEVERTE GIRKASSEN Testbilens motor starter udramatisk når jeg skrur på giret og slår seg ned som enhver annen velkledd BMW fra den tiden. Men clutchen er hard, første gir trekkes inn ved å trekke girspaken ut i venstre hjørne og ned. Girkassen fra ZF, som også er i f.eks. Ford GT40, krever en fast hånd, på samme måte som styremaskinen også er tung i lav hastighet. Når bilen ruller, våkner imidlertid M1. Om det er den siste finjusteringen BMW Motorsport GmbH gjorde i München – eller om italienerne fikk noen tyske innspill under byggingen, vet jeg ikke, men M1 føles nyere og mer innbydende enn en tilsvarende gammel italiener. TOPPHASTIGHET PÅ 262 KM/T Den kan bremse, styre og motoren virker frisk og solid. Hytta fylles med en praktfull symfoni som blir bedre og bedre jo nærmere du kommer det rotete feltet rundt 7000 o/min.
De 5,6 sekundene det tar til 100 km/t er imponerende, og toppfarten på 262 km/t virker realistisk og egentlig ikke så skremmende som jeg forventer av en eldre italiener på høye Pirelli ballongdekk, fordi det er rolig, når jeg tar det på meg. å sveive den helt ut i tredje gir. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre