VW Golf R32 fra 2003 var verdens første serieproduserte bil med dobbelclutch girkasse – også kalt DSG. Bil Magasinet har en kort tur.
Vindusviskerne nynner på toppgiret og prøver hardt å holde vinduet fritt for vann. Det er ingen andre på veien enn meg. Jeg trykker insisterende på bremsen før svingen. Etterpå knipser jeg noen ganger med venstre pekefinger mens elektronikken aktiverer de to clutchene i girkassen, som lar meg gå ned noen gir. Jeg svinger inn, og etter hvert som jeg snur rattet tilbake mot midtstilling gir jeg mer og mer gass. Jeg er på ingen måte redd for å slippe alle hestene ut i regnet, for det føles trygt. Det skyldes mest firehjulsdriften med Haldex-kobling, som VW Golf R32 IV jeg sitter i er utstyrt med. Hvis forhjulene skulle miste grepet, går kraften til bakhjulene, så jeg kan bli skutt ut av svingene. Det fungerer. For den fantastiske rumlingen fra den deilige VR6-motoren skjærer jeg det rotete feltet i turtelleren nord for 6000 rpm før girskifterne kommer i bruk igjen. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre FULLE 15 I 2018 I 2003 skjedde det noe viktig som alle innerst inne vet, men som ingen bilfolk egentlig snakker om. VW Golf R32 ble faktisk presentert, og under den klassiske Golf-vanen skjulte den en teknisk hemmelighet som vi alle er glade for i dag. Vi starter imidlertid med en gang med å anmelde selve bilen, som hadde mange detaljer å by på. VW Golf GTI i fjerde generasjon var nærmest en hån mot GTI-konseptet. Bilen hadde turbo, 150 hk og en null til 100 km/t-tid på 8,5 sekunder. Det var ikke akkurat noe som fikk folk opp av stolene. Noe mer måtte til. VR6 HAR ALDRI VÆRT BEDRE VW gikk inn i tenkeboksen og kom opp med en veldig god idé. De ønsket å lage en "Über-GTI". På hylla hadde de en gammel kjent i form av en V6-motor, hvor sylindrene står ekstremt tett i tett. Faktisk er det bare 15 grader mellom radene. Det er motoren vi kjente som VR6 i gamle dager. Videre med kosten, og så skal den ha litt mer kraft. Ved hjelp av større stempler og lengre slaglengde ble den forvandlet til en 3,2-liters motor med 241 hk. Nå var problemet at kreftene også måtte ned i asfalten. 241 hk var bare på overkanten for forhjulsdrift. Derfor installerte VW firehjulsdrift for å gi maksimalt grep på asfalten. Og nå kommer vi til teknikkens perle. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre
MANUELL VALG Naturligvis skal du kunne få en Golf R32 med manuell girkasse, men det fantes også en variant kalt DSG. Det sto for dobbelclutch girkasse, og det var litt av en nyvinning på den tiden. Porsche hadde lekt litt med teknikken på 80-tallet, men klarte aldri å konstruere en girkasse som ble satt i egentlig serieproduksjon. VW gjorde det.
Frem til 2003 kunne man velge en manuell girkasse med fordeler og ulemper ved en slik girkasse, eller en automatisk girkasse. Sistnevnte har et par ganske store baksider. En klassisk automatgir bruker mer drivstoff, er tregere under akselerasjon og mye mindre sportslig å kjøre. Ferrari klarte å knekke koden allerede i 1997, da de lanserte F1-girkassen, som var et sekvensielt gir. Grovt sett betydde dette at det var en vanlig manuell girkasse, som det var montert en robot på, som koblet inn og ut skiftet gir for sjåføren. Det gikk imidlertid tregt når du ikke kortslutter på full gass. Kort tid før spilte BMW også med en SMG-girkasse i samme stil på den da splitter nye M3 E36 3.2.
Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre VW BUD INN MED DSG VW hadde utgivelsen som mange hadde ventet på, selv om de ikke var helt klar over det selv. DSG-girkassen hadde en rekke fordeler: Lynraske girskift og lavere drivstofføkonomi enn en automatkasse, og den var behagelig å kjøre. VW Golf R32 ble presentert i slutten av 2002, selv om det fra starten kun var hjemmemarkedet (Tyskland) som hadde tilgang til DSG-girkassen, som raskt ble populær. Plutselig var VW Golf R32 0,2 sekunder raskere til å nå 100 km/t, og det var noe kundene likte. Senere begynte girkassen å spre seg til VAG-gruppens andre merker. Audi TT 3.2 V6 ble lansert med samme girkasse og ble tilgjengelig over hele verden. Allerede fem år etter lanseringen kunne VW melde at de hadde produsert den én millionste DSG-girkassen. Og det har bare gått en vei siden.