107 eksemplarer av den skandalerammede elbilen Chevrolet Bolt er tilbakekalt igjen. Og igjen råder bilmerket eiere til å ikke lade fullt på grunn av brannfaren.
General Motors (GM) har annonsert nok en tilbakekalling av Chevrolet Bolt, denne gangen på grunn av en programvarefeil som kan øke risikoen for brann. Tilbakekallingen inkluderer 107 Bolt EV- og EUV-modeller fra 2020-2022 som tidligere ble reparert under en større tilbakekalling i 2021.
Den opprinnelige tilbakekallingen skyldtes problemer med batteriet som kunne forårsake brann. Som en del av den første tilbakekallingen, installerte GM-forhandlere et stykke avansert diagnoseprogramvare som skulle varsle eiere om batterifeil.
Det har imidlertid vist seg at denne programvaren ikke ble riktig installert i alle biler.
I de berørte bilene kan programvarefeilen forhindre riktig identifikasjon av defekte batterimoduler som krever utskifting. Noe som øker brannfaren.
Feilen ble oppdaget i juli 2024, da en Bolt fortsatt ikke ville lade mer enn 80 prosent, selv om den første programvaren egentlig skulle slå seg av etter 10 000 kilometer.
LES OGSÅ: 20-åring stjal 22 fotobokser – nå skal han i fengsel
GM må nå gjennom myndighetene fortelle eierne av de berørte bilene at de må på verksted igjen. Bilene altså. Dette må gjøres senest 16. desember i år.
Inntil da anbefaler GM at eiere begrenser ladingen av batteripakken til 90, lader oftere og unngår å tømme batteriet under 70 mils rekkevidde. I tillegg skal bilene parkeres ute umiddelbart etter lading og ikke stå innendørs – for eksempel i lukket garasje – over natten.
Denne tilbakekallingen er den siste i en rekke problemer med Chevrolet Bolt som har skadet GMs rykte. Problemene med Bolt står i kontrast til andre tilbakekallinger i elbilbransjen, hvor programvareoppdateringer ofte kan fikse problemene.
For eksempel har Tesla tilbakekalt over 140.000 biler på grunn av brannfare, men her kan en programvareoppdatering avhjelpe problemet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!