Tjener 3,5 milliarder – VW vil kvitte seg med 1350 personer

Volkswagen vurderer å selge det anerkjente designhuset Italdesign, som har designet alt fra VW Golf til Lotus Esprit.

Volkswagen-konsernet står overfor nok en betydelig endring. I hvert fall internt, hvor de vurderer å kvitte seg med designhuset Italdesign.

Italdesign har spilt en sentral rolle i designet av ikoniske biler som Volkswagen Golf Mk.1 og Lotus Esprit.

Og selv om designselskapet har en solid bunnlinje med milliarder på bunnlinjen, må ledelsen i Wolfsburg finne enda flere milliarder i kutt.

Nyheten om et potensielt salg har skapt oppstyr, spesielt blant bilentusiaster i Italia. Italdesign regnes som en institusjon innen bildesign. Selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1968. Grunnleggerne var de to herrene Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani.

Hovedkvarteret har vært lokalisert i Moncalieri, en forstad til Torino, siden starten. Moncalieri er kjent for sitt historiske slott.

Fra det slottet styrte Italias første konge, Vittorio Emanuele II.

Helt siden grunnleggelsen har Italdesign gjort seg bemerket med noen av de mest gjenkjennelige bilene i hele bransjens historie.

Med Giorgetto Giugiaro ved roret har italienerne bidratt til utviklingen av et stort antall bilmodeller.

Porteføljen deres inkluderer sportsbiler fra merker som Lotus og Maserati.

Men også mer jordnære bilmerker har nytt godt av Italdesigns ekspertise. VW Golf og Passat er fremtredende eksempler. Suzuki, Fiat, Lancia og Citroën har også samarbeidet med designhuset. Listen over modeller designet av Italdesign er lang.

Krisen hos Volkswagen og Italdesigns rolle

I 2010 ble Italdesign kjøpt opp av Audi, som selv er en del av VW-gruppen. Siden den gang har Italdesign fortsatt å være involvert i designprosesser for konsernets modeller.

«Audi har sagt at de ønsker å selge selskapet og har instruert Italdesigns ledelse til å finne en kjøper», sa Gianni Mannori fra fagforeningen FOAM til Reuters .

Volkswagen-konsernet er i en vanskelig økonomisk situasjon. Konsernet har annonsert planer om å stenge tre fabrikker i Tyskland innen 2030. I tillegg er det varslet oppsigelser av opptil 30000 ansatte.

Audi, som eier Italdesign, har allerede stengt fabrikken sin i Brussel. Dette skjedde uten å finne en kjøper til fabrikken. Et salg av Italdesign kan derfor gi Volkswagen noe av kapitalen konsernet er så desperat på jakt etter.

Italdesign har 1350 ansatte. I fjor hadde selskapet et overskudd på 3,5 milliarder danske kroner.

Potensielle kjøpere og fremtiden til Italdesign

Spekulasjoner tyder på at flere kinesiske bilprodusenter kan være interessert i et oppkjøp.

Kinesiske selskaper har betydelig kapital til rådighet. De er også ivrige etter å etablere seg sterkere i det europeiske markedet.

Et salg av Italdesign ville markere et nytt kapittel for det italienske designhuset. Dens fremtidige eierskap og retning vil bli nøye fulgt i bilverdenen.

Spørsmålet er da om italienerne vil like å bli kinesere. På den annen side har den sannsynligvis nærmeste konkurrenten Pininfarina vært eid av indiske Mahindra siden 2015.

Noen år tidligere – nærmere bestemt i 2012 – hadde designhuset mistet sin mest ikoniske klient i form av Ferrari, som foretrakk å designe sine gatebiler selv. Siden har den blitt kalt Centro Stile Ferrari.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet stopper alt salg av konfiskerte biler

Det er en uenighet om moms som nå får...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Bilutstillingen er alt det kule på fire hjul – og du kan spare penger

Bilmessen 2025 ruller inn i Odense den 6.-7. september...

Dette er bilmerkene danskene er mest misfornøyde med

Den årlige AutoIndex-undersøkelsen avslører betydelige nedganger for Peugeot og...

Aktivister blokkerer trafikken: «Regjeringen eskalerer klimakollapsen»

København rammes av nok en veisperring fredag morgen –...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler....

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er Antonio Filosa som nå skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler, superbiler og mye mer – og den kommer sterkt tilbake med alt fra prøvekjøringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve løsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke kjøpe Tesla på grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler åpner for rekordbrytende lastebilkonvoier. Victoria Deichmann er...

Tesla ansetter sjåfører til «selvkjørende» biler

Ingen Tesla kan kjøre seg selv ennå. Heller ikke den kommende «selvkjørende» Cybercab, og det er derfor bilmerket nå er godt i gang med...

Nordmenn: Bilmerkene lyver om elbiler

Flere nye elbiler klarer ikke ladekraften som bilmerkene lover. Forbrukerne må være bevisste for ikke å bli lurt, sier nordmenn. Den store norske elbiltesten,...

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for å ha importert biler og unndratt moms for 27 millioner. kr. og hvitvasking av penger...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm til elbiler. Bare Tyskland er dyrere, mens kostnadene for full lading av populære elbiler som...