Volkswagen vurderer å selge det anerkjente designhuset Italdesign, som har designet alt fra VW Golf til Lotus Esprit.
Volkswagen-konsernet står overfor nok en betydelig endring. I hvert fall internt, hvor de vurderer å kvitte seg med designhuset Italdesign.
Italdesign har spilt en sentral rolle i designet av ikoniske biler som Volkswagen Golf Mk.1 og Lotus Esprit.
Og selv om designselskapet har en solid bunnlinje med milliarder på bunnlinjen, må ledelsen i Wolfsburg finne enda flere milliarder i kutt.
Nyheten om et potensielt salg har skapt oppstyr, spesielt blant bilentusiaster i Italia. Italdesign regnes som en institusjon innen bildesign. Selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1968. Grunnleggerne var de to herrene Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani.
Hovedkvarteret har vært lokalisert i Moncalieri, en forstad til Torino, siden starten. Moncalieri er kjent for sitt historiske slott.
Fra det slottet styrte Italias første konge, Vittorio Emanuele II.
Helt siden grunnleggelsen har Italdesign gjort seg bemerket med noen av de mest gjenkjennelige bilene i hele bransjens historie.
Med Giorgetto Giugiaro ved roret har italienerne bidratt til utviklingen av et stort antall bilmodeller.
Porteføljen deres inkluderer sportsbiler fra merker som Lotus og Maserati.
Men også mer jordnære bilmerker har nytt godt av Italdesigns ekspertise. VW Golf og Passat er fremtredende eksempler. Suzuki, Fiat, Lancia og Citroën har også samarbeidet med designhuset. Listen over modeller designet av Italdesign er lang.
Krisen hos Volkswagen og Italdesigns rolle
I 2010 ble Italdesign kjøpt opp av Audi, som selv er en del av VW-gruppen. Siden den gang har Italdesign fortsatt å være involvert i designprosesser for konsernets modeller.
«Audi har sagt at de ønsker å selge selskapet og har instruert Italdesigns ledelse til å finne en kjøper», sa Gianni Mannori fra fagforeningen FOAM til Reuters .
Volkswagen-konsernet er i en vanskelig økonomisk situasjon. Konsernet har annonsert planer om å stenge tre fabrikker i Tyskland innen 2030. I tillegg er det varslet oppsigelser av opptil 30000 ansatte.
Audi, som eier Italdesign, har allerede stengt fabrikken sin i Brussel. Dette skjedde uten å finne en kjøper til fabrikken. Et salg av Italdesign kan derfor gi Volkswagen noe av kapitalen konsernet er så desperat på jakt etter.
Italdesign har 1350 ansatte. I fjor hadde selskapet et overskudd på 3,5 milliarder danske kroner.
Potensielle kjøpere og fremtiden til Italdesign
Spekulasjoner tyder på at flere kinesiske bilprodusenter kan være interessert i et oppkjøp.
Kinesiske selskaper har betydelig kapital til rådighet. De er også ivrige etter å etablere seg sterkere i det europeiske markedet.
Et salg av Italdesign ville markere et nytt kapittel for det italienske designhuset. Dens fremtidige eierskap og retning vil bli nøye fulgt i bilverdenen.
Spørsmålet er da om italienerne vil like å bli kinesere. På den annen side har den sannsynligvis nærmeste konkurrenten Pininfarina vært eid av indiske Mahindra siden 2015.
Noen år tidligere – nærmere bestemt i 2012 – hadde designhuset mistet sin mest ikoniske klient i form av Ferrari, som foretrakk å designe sine gatebiler selv. Siden har den blitt kalt Centro Stile Ferrari.