Toyotas utviklingsavdeling, Toyota Research Institute, har ved hjelp av Stanford University i USA gjennomfรธrt verdens fรธrste tandemoperasjon med selvkjรธrende biler.
For Toyota Research Institute (TRI) og ingeniรธrene ved Stanford University i USA har drifting vรฆrt et sentralt satsingsomrรฅde i flere รฅr. Dette arbeidet har vรฆrt en del av utviklingen av nye og forbedrede sikkerhetsteknologier for biler.
Ved รฅ inkludere en andre drivende bil i testene, skape en tandemdrift, har teamene vรฆrt i stand til รฅ simulere mer dynamiske forhold. Den lar dem undersรธke hvordan bilene reagerer raskt pรฅ andre kjรธretรธy, fotgjengere og syklister.
Dette skriver Toyota i en pressemelding .
โ Vรฅre ansatte kom sammen med ett mรฅl i tankene โ hvordan gjรธre kjรธringen enda tryggere, sier TRIs visepresident for Human Interactive Driving, Avinash Balachandra.
LES OGSร : Nok en kommune forbyr biler รฅ kjรธre over 40 km/t
For รฅ fรฅ til dette har forskerne brukt kunstig intelligens til รฅ fรฅ to biler til รฅ drive side om side uten sjรฅfรธrenes innblanding.
โ Tandemdrift er den mest komplekse manรธveren innen motorsport, og nรฅr vi kan gjรธre det helt automatisk uten hjelp eller innspill fra sjรฅfรธrene, kan vi ogsรฅ styre vanlige biler i ekstreme situasjoner.
โ Det har en vidtrekkende innflytelse pรฅ hvordan vi integrerer sikkerhetssystemer i fremtidens biler, sier Balachandra.
โ Driftsfysikken tilsvarer faktisk det en bil kan oppleve pรฅ snรธ eller is.
โ Det vi har lรฆrt av driftingprosjektet med selvkjรธrende biler har allerede fรธrt til nye teknikker for รฅ kontrollere selvkjรธrende biler trygt pรฅ is, sier professor Chris Gerdes, direktรธr for Center for Automotive Research ved Stanford.
I en tandemkjรธringssekvens med selvborende biler, navigerer de to bilene tett inntil hverandre, noen ganger bare noen fรฅ centimeter fra hverandre, mens de kjรธrer helt til bilens grense.
Moderne teknikker, inkludert en modell for nevrale nettverk, ble brukt til รฅ bygge korverktรธyets AI, slik at det nevrale nettverket kunne lรฆre av erfaring, som et profesjonelt kor.
โ Baneforholdene kan endre seg dramatisk i lรธpet av noen minutter nรฅr solen gรฅr ned. Den kunstige intelligensen vi utviklet for dette prosjektet lรฆrer av hver kortur til banen for รฅ kunne hรฅndtere den endringen, sier Gerdes.
Globalt mister rundt 1,35 millioner mennesker livet i trafikkulykker hvert รฅr. Mange av disse ulykkene skjer nรฅr sjรฅfรธren mister kontrollen over bilen i en plutselig situasjon. Selvkorrigerende teknologier kan hjelpe sjรฅfรธrer til รฅ reagere riktig i stressende situasjoner.
โ Nรฅr bilen din begynner รฅ skli eller skli, er det kun dine egne kjรธreferdigheter som skal hindre deg i รฅ kollidere med et annet kjรธrende kjรธretรธy, tre eller hindring.
โ De fรฆrreste sjรฅfรธrer klarer รฅ hรฅndtere det optimalt, og et brรธkdel av et sekund kan vรฆre forskjellen pรฅ liv og dรธd. Den nye teknologien kan tre inn i tide og hjelpe til med รฅ styre bilen, akkurat som en driftingekspert ville gjort, sier Chris Gerdes.