En rekke amerikanske Toyota-eiere saksøker nå merket fordi de mener at hydrogenbilene deres har blitt ubrukelige i landet.
I motsetning til dette er det fortsatt hydrogenstasjoner igjen i USA. Men det er fortsatt større avstand mellom dem.
Tilbake i februar kunngjorde Shell at de stenger alle sine hydrogenstasjoner i California. Og det har drevet eiere av Toyota Mirai ganske gale i søpla. Så hos Toyota.
I et gruppesøksmål hevder eierne at Toyota har solgt dem hydrogenbiler som nå er «ubrukelige» på grunn av stadig færre hydrogenstasjoner. En senator fra California er også enig med de sinte sjåførene.
– Å eie en hydrogenbil er mildt sagt ingen god opplevelse, sier senator Josh Newman, som selv eier en Toyota Mirai.
LES OGSÅ: Så mange biler har blitt beslaglagt for høy fart på 3 år
I en uttalelse sendt til InsideEVs , erkjenner Toyota i USA at det er et problem. Samtidig sier imidlertid importøren at «vi jobber tett med de berørte eierne for å finne en løsning».
Toyota mener at en del av løsningen er at sjåførene finner «andre hydrogenstasjoner i regionen». Nå er California ikke noe lite sted. Eller, for den saks skyld, noe du bare setter sammen på en ettermiddag.
Toyota understreker likevel at de vil fortsette å jobbe for å støtte «utrullingen av hydrogenstasjoner» i delstaten California. Kanskje fordi Toyota i USA prøver å kaste Mirai-modeller i nakken på amerikanerne. Les mer om det her .
På hjemmebane vil ikke Toyota fjerne Mirai fra modellutvalget, selv om det er ett år siden september at den siste hydrogenstasjonen ble tatt ut av drift.
Dette har etterlatt flere danske sjåfører – og ikke bare de i Toyotaen – med «ubrukelige» biler. Lars M. er en av dem. Han kjøpte en bil for 550.000 DKK, som nå er svært vanskelig å få noe ut av. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!