Toyota og kinesiske GAC leter etter måter å holde forbrenningsmotoren i live. Et utslipp kan være ammoniakk.
Som Boosted har fortalt , er motoren som brenner ammoniakk under utvikling. Det er en firesylindret kasse som kan bli et alternativ til forbrenning av hydrogen.
Uansett hevder Toyotas kinesiske partner, GAC, at ammoniakkens største utfordring er løst. Nemlig at mye energi går til spille.
– Vi har mistet utfordringen med at ammoniakk er vanskelig å brenne raskt og dermed bruke som drivstoff i personbiler, sier Qi Hongzhong, ingeniør i GACs utviklingsavdeling, til engelske Autocar .
Motoren ble allerede vist på en messe i den kinesiske byen Guangzhou i fjor. Ifølge GAC yter 2-liters motoren 163 hestekrefter.
LES OGSÅ: Selskapet bak dansk bilvirksomhet sier opp 250 personer
Spørsmålet nå er om teknologien er kommersielt bærekraftig. Men det tror faktisk kineserne allerede. Motsatt spiller Toyota på flere hester.
Japanerne har sammen med Subaru og Mazda lovet å kaste et betydelig beløp på milliarder inn i utviklingen av forbrenningsmotoren på et generelt nivå. Det betyr blant annet at Mazda blåser mer liv i Wankel-motoren.
Det fremgår til og med av en pressemelding at Mazda ikke kan avkrefte at den nye utviklingen av Wankel-motoren fører til en eller flere sportsbiler. Les mer om det her .
Noe annet er skjebnen til selve forbrenningsmotoren. For kanskje Toyota har det ikke så travelt med å forske på alternativer til bio- og syntetisk drivstoff.
Nederlandske Pieter Nota, som inntil i fjor var med i BMWs styre, forventer at styret i Brussel endrer standpunkt til dagens forbud mot forbrenningsmotoren fra 2035 allerede innen 2 år.
– En ny EU-kommisjon vil, mistenker jeg i alle fall, ta stilling til en utsettelse eller justering av forbudet senest i 2026. Det er bare uunngåelig, tror jeg, sier han i National Auto Show-podcasten.