Kevin Magnussens rival i Haas-garasjen skal ikke forvente å få en lettere start på 2025. Dette avslører en del av teamets avtale med Toyota.
Haas' nye samarbeid med Toyota kan få betydelige konsekvenser for de to sjåførene som skal erstatte Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg i 2025.
Avtalen mellom Haas og Toyota inneholder en kontroversiell klausul som gir Toyota rett til å nedlegge veto mot lagets valg av sjåfører i fremtiden. Noe kan legge ekstra press på de nye trenerne, Oliver Bearman og Esteban Ocon, som allerede går en utfordrende sesong i møte.
Toyota, som sist deltok i Formel 1 som et fabrikklag frem til 2009, gjør nå comeback i sporten – ikke som et uavhengig team, men som teknisk partner med Haas.
Etter å ha vært fraværende i 15 år, er Toyota tilbake med fokus på å gi teknisk støtte og ressurser til det amerikanske teamet.
Det skriver F1 Oversteer .
Haas sine biler vil heretter prydes med Toyota-merkevare, som signaliserer et tett samarbeid som kan ha stor betydning for begge parter.
LES OGSÅ: Nytt land dropper elbilsubsidier – salget faller med 25 prosent
Haas-teamets rektor Ayao Komatsu har angivelig jobbet hardt og lenge for å få kontakten med Toyota som ble annonsert i oktober.
Avtalen med Toyota bringer avansert teknologi og kompetanse til Haas, noe som blant annet betyr at teamet får tilgang til Toyotas vindtunnel i Köln, Tyskland.
Men samarbeidet gjør også at Toyota får direkte innflytelse på sentrale beslutninger til Haas-ledelsen. Blå. har japanerne noe å si når det kommer til kore.
En viktig del av Toyotas strategi er å promotere japansk motorsport i Formel 1. Det ser ut til at de ønsker å plassere et Toyota-støttet japansk kor i sporten. Noe som kan føre til endringer i Haas' korbesetning på sikt.
Akkurat nå er det imidlertid en lang vei å gå for den Honda-støttede Yuki Tsunoda, som fortsatt er Japans eneste Formel 1-fører for øyeblikket.
Oliver Bearman, som tidligere har vært tilknyttet Ferrari Driver Academy, og Esteban Ocon, som kommer fra Alpine, må nå levere resultater i sin første sesong i Haas. Hvis Toyota ikke trenger å blande seg for mye.
Toyota er ikke det eneste bilmerket Haas har snakket med. Tilbake i mai 2023 bekreftet laget at de står overfor et annet stort navn i sporten. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!