Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i 2021, har testavgiften økt med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig, sier Lars Kruse, styreleder i korlærerforeningen.
Danske korskoleelever har ikke fått bedre service. Til gjengjeld betaler de 108,33 prosent mer i gebyrer for å få førerkortet.
Og det gjør formannen i Dansk Korlærerforening, Lars Kruse, sint.
– På under 4 år har myndighetene økt prøveavgiften for en praktisk kjøreprøve med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig.
– Studentene har bare hatt en dårlig opplevelse fra den danske Trafikkutredningens ankomst.
– Og når vi som korlærere spør hva pengene går til, kan vi ikke egentlig få et svar, sier Lars Kruse.
Styrelederen peker blant annet på at politiet, som en del av avtalen da førerkortområdet skiftet hender, skal motta 200 kroner per førerprøve i Danmark.
– Men politiet har absolutt ingenting med førerprøvene å gjøre. Det kan være noen eldre offiserer som hjelper til med å gjennomføre øvelser i rushtiden. Men de får betalt direkte av Transportstyrelsen.
– Det er faktisk på fritiden at betjentene hjelper til med å gjennomføre rettssaker. Så det går ikke utover arbeidet deres i politiet. Eller belaster politiets arbeidsmengde, forteller den frustrerte korlæreren til Boosted.
Lars Kruse kan selv bare peke på én forklaring bak den dramatiske prisøkningen. Nemlig betaler kjøreskoleelevene for et stadig økende antall ansatte hos det danske vegvesenet.
Grådig brett?
Ansatte som ifølge korlæreren ikke trengs. Uansett kunne politiet klart seg med langt mindre.
– Den gang politiet hadde ansvaret for førerkortområdet, betalte studentene for en eksperts tid til prøven, og dermed hadde politiet noen bygninger å være i.
– I dag mener Trafikktilsynet at kjøreskoleelever må betale for alt annet. Det er nå over 600 menn i styret.
– Bare 200 av dem har noe med førerprøvene å gjøre. Likevel kom de fleste av dem etter at den danske veitrafikkmyndigheten overtok førerkortområdet, sier Lars Kruse.
Ifølge styrelederen er også en rekke initiativer på førerkortområdet tatt av bordet. Eller i det minste utsatt på ubestemt tid.
Blant annet er det såkalte tiltaket nummer 3, som skulle plassere kjørelæreren i forsetet under førerprøven, helt borte, ifølge Lars Kruse.
– Det er utsatt på ubestemt tid fordi Trafikkutredningen ikke får noe ut av det.
Etter kritikk fra formannen i Danmarks Lærerforening og Trafikstyrelsens ønske om å igjen ha prisene på førerkort i Danmark, har Boosted søkt innsyn i dokumenter fra Trafikstyrelsen.
Vi vil gjerne vite:
Boosted ønsker å spørre Trafikstyrelsen om en rekke faktorer bak de nye prisøkningene på førerkortområdet.
– Hvorfor skal prisen på å gjennomføre førerprøver øke med 108 prosent på under 4 år?
– Hva bruker Transportstyrelsen pengene til?
– Hvorfor har en rekke initiativer på førerkortområdet fra desember 2023 nå tilsynelatende blitt droppet igjen?