Hos BYD kjemper de hele tiden med Tesla om å levere flest elbiler. Det betyr travelhet og 200 000 nye ansatte på 3 måneder.
Mens europeiske bilprodusenter sliter med å holde seg flytende gjennom den ene kvartalsrapporten etter den andre, ansetter BYD 200 000 nye mennesker.
Det kinesiske bilmerket er så opptatt av å få bygget noen biler at hundretusenvis av nye stillinger har blitt besatt på bare 3 måneder.
Mellom august og oktober ble det ansatt nærmere 200.000 nye personer i selskapet, som skal jobbe med bilproduksjon og tilhørende komponenter.
Det sier bilmerkets nestleder, He Zhiqi, til nyhetsbyrået Reuters .
For å sette det tallet i perspektiv, er det samme antall personer som jobber i hele Volkswagen til sammen. Det vil si i alle markeder der Volkswagen selger biler.
LES OGSÅ: Trer i kraft 1. januar – her er de nye korkortreglene
Totalt har BYD drøyt 900.000 ansatte på lønningslisten, og skal man tro kinesiske medier knaller regnskapet. I andre kvartal 2024 økte BYDs inntjening med 24 prosent sammenlignet med første kvartal.
Og ifølge Inside China Auto solgte BYD mer enn 500 000 biler over hele verden bare i oktober måned. Og selv om BYD er mest kjent både her hjemme og i resten av Skandinavia for elbilene, er det hybridbilene som drar lasset.
Så langt i år har BYD solgt 1,9 millioner av denne typen, mens det er blitt til 1,35 millioner rene elbiler. Neste steg er i Europa.
For å unngå straffetoll fra EU bygger BYD to fabrikker på europeisk jord. Den første er plassert i Ungarn. Deretter følger en fabrikk i Tyrkia, som geografisk sett regnes som en del av Europa.
Hele tiden kjemper de europeiske bilmerkene noe sånt som en kamp for å overleve. Senest har Audi annonsert at de legger ned en av kun to bilfabrikker igjen i hele Belgia. Det betyr permitteringer av flere tusen ansatte.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!