Planene for Polestars nye hovedkvarter i Gøteborg henger i en tynn tråd på grunn av massiv gjeld, skriver media.
Bilmerket Polestar, som er dypt gjeldssatt og under økonomisk press, har planer om å etablere et nytt hovedkvarter sentralt i Gøteborg. Men ifølge den svenske avisen Dagens Nyheter (DN) er det nå mer enn usikkert om Polestar har råd til byggingen.
For rundt halvannet år siden annonserte Polestar at de ville bygge et stort og moderne hovedkvarter ved bredden av Göta Älv midt i Gøteborg.
Prosjektet dekker rundt 80.000 kvadratmeter. Nok plass til at 3000 ansatte kan gjøre sin daglige virksomhet på stedet, som vil romme alt fra globale hovedkvarterer til et designsenter. Men nå har prosjektet møtt flere utfordringer. Ikke minst på økonomien.
En av de største utfordringene Polestar står overfor er mangelen på en forretningspartner. Ingen ønsker tilsynelatende å eie og deretter leie ut hovedkvarteret til det kinesiske merket.
Samtidig sliter Polestar med betydelige gjelds- og økonomiske problemer som fører til kutt i arbeidsstyrken. Noe som sår tvil om merket i det hele tatt har de nødvendige midlene til å betale for et hovedkvarter i den skalaen det ble snakket om for halvannet år siden.
LES OGSÅ: Brabus Big Boy er en bobil med 12,8-liters dieselmotor
Gøteborgs byplansjef, Henrik Kant, sier til DN at tidsplanen for prosjektet har endret seg betydelig.
– Fra starten var det en oversiktlig timeplan med hardt tidspress. Da har Polestar bedt om å vente fordi de ser etter en byggmester.
Polestar har imidlertid ikke gitt opp prosjektet og avviser at planene for hovedkvarteret ble henlagt. Bilmerket fremholder at bygging fortsatt er en del av deres fremtidige strategi. Samtidig forventer Polestar å ha mer å si om konstruksjonen «i begynnelsen av det nye året».
Den nye administrerende direktøren, Michael Lohscheller, planlegger å presentere en strategisk oppdatering 16. januar, som ifølge Polestar selv også skal handle om byggingen av det nye hovedkvarteret.
Det er dermed uklart om Polestar kan overkomme de økonomiske utfordringene og realisere prosjektet i Gøteborg, eller om andre løsninger vil være nødvendige. Motsatt er det allerede slått fast at Polestar har blitt delvis indisk. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!