Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og bussene ødelegger veiene i hovedstaden Oslo, ifølge Bymiljøetaten.
Bymiljøetaten i Oslo anslår at elbiler ødelegger veiene i byen. Ifølge etaten er de økende skadene på veinettet knyttet til de tyngre kjøretøyene som nå brukes.
Byens veinett blir utsatt for høyere belastning ettersom bilparken i økende grad består av elbiler og elbusser. Direktør i etaten, Gerd Robsahm Kjorven, fremhever i årsrapporten for 2024 at denne utviklingen bidrar til et økende vedlikeholdsetterslep.
Dette skriver Vårt Oslo .
Kommunens evne til å utbedre veiene kan ikke henge med i takten som veiene forringes i. I 2021 viste en rapport fra Multiconsult at tilstanden på veinettet har blitt forverret hvert år siden 2009. Da ble det vurdert at 28 prosent av veiene trengte oppgradering.
Bystyret i Oslo har vedtatt en plan for å bedre veivedlikeholdet, men Venstre har kritisert mangelen på konkrete tiltak.
Samferdselskommissær Marit Kristine Vea (V) varslet i november at sak vil bli fremmet innen utgangen av 2024. En egentlig opptrappingsplan er imidlertid ennå ikke offentliggjort.
De siste tallene om omfanget av veivedlikeholdsetterslepet i Oslo er ennå ikke offentlig tilgjengelig. Men i 2021 ble det beregnet til 475 millioner danske kroner. En ny vurdering av situasjonen forventes å starte høsten 2025.
En vesentlig faktor bak den økende slitasjen er vekten på elbiler. På grunn av vekten på batteriene er elbiler ofte mye tyngre enn tilsvarende diesel- og bensinbiler.
Og etter hvert som flere nordmenn går over til elbiler, øker belastningen på infrastrukturen, noe som fører til større behov for reparasjoner og vedlikehold.
Ifølge norske medier har ikke hovedstadskommunen tilstrekkelige ressurser til å reparere skadene i samme tempo som de oppstår. Dagens utvikling gjør at behovet for reparasjoner vokser raskere enn budsjettet for veivedlikehold.
Kombinasjonen av tungtrafikk og tunge kjøretøy gir sprekker og setninger i asfalten. Vedlikeholdsarbeid blir ofte utsatt fordi kommunen velger å bruke pengene på noe annet.
Utbredelsen av elbiler gjør også at planlagte investeringer i vedlikehold må revurderes gang på gang. Dersom belastningen på veiene fortsetter å øke, kan fremtidige reparasjonskostnader overstige beløpene Oslo bystyre allerede har anslått.
Rapporten fra Bymiljøetaten påpeker at det er nødvendig å ta hensyn til vekten av elbiler når man planlegger fremtidig infrastruktur. Selv dagens byggestandard kan være utilstrekkelig for at veiene skal tåle presset fra tyngre trafikk.
Flere partier i bystyret har diskutert hvordan man skal skaffe pengene til veireparasjoner. Det er bl.a. Det er foreslått å øke bompengene som nordmenn allerede betaler for kjøring i Oslo.
Så langt har det imidlertid ikke kommet noe konkret forslag som har klart å samle et gyldig flertall i bystyret.
Bymiljøetaten understreker at det er behov for en langtidsplan som kan sikre at veiene tåler belastningen fra den økende elbiltrafikken. Men det er ingen plan for hvordan og på hvilken måte.
Det er imidlertid på den andre siden av Atlanterhavet. I Canada må elbileiere nå betale for å skade veiene. Les mer om det her .