22. februar, 2025

Tunge elbiler ødelegger veier, sier myndigheten

Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og bussene ødelegger veiene i hovedstaden Oslo, ifølge Bymiljøetaten.

Bymiljøetaten i Oslo anslår at elbiler ødelegger veiene i byen. Ifølge etaten er de økende skadene på veinettet knyttet til de tyngre kjøretøyene som nå brukes.

Byens veinett blir utsatt for høyere belastning ettersom bilparken i økende grad består av elbiler og elbusser. Direktør i etaten, Gerd Robsahm Kjorven, fremhever i årsrapporten for 2024 at denne utviklingen bidrar til et økende vedlikeholdsetterslep.

Dette skriver Vårt Oslo .

Kommunens evne til å utbedre veiene kan ikke henge med i takten som veiene forringes i. I 2021 viste en rapport fra Multiconsult at tilstanden på veinettet har blitt forverret hvert år siden 2009. Da ble det vurdert at 28 prosent av veiene trengte oppgradering.

Bystyret i Oslo har vedtatt en plan for å bedre veivedlikeholdet, men Venstre har kritisert mangelen på konkrete tiltak.

Samferdselskommissær Marit Kristine Vea (V) varslet i november at sak vil bli fremmet innen utgangen av 2024. En egentlig opptrappingsplan er imidlertid ennå ikke offentliggjort.

De siste tallene om omfanget av veivedlikeholdsetterslepet i Oslo er ennå ikke offentlig tilgjengelig. Men i 2021 ble det beregnet til 475 millioner danske kroner. En ny vurdering av situasjonen forventes å starte høsten 2025.

En vesentlig faktor bak den økende slitasjen er vekten på elbiler. På grunn av vekten på batteriene er elbiler ofte mye tyngre enn tilsvarende diesel- og bensinbiler.

Og etter hvert som flere nordmenn går over til elbiler, øker belastningen på infrastrukturen, noe som fører til større behov for reparasjoner og vedlikehold.

Ifølge norske medier har ikke hovedstadskommunen tilstrekkelige ressurser til å reparere skadene i samme tempo som de oppstår. Dagens utvikling gjør at behovet for reparasjoner vokser raskere enn budsjettet for veivedlikehold.

Kombinasjonen av tungtrafikk og tunge kjøretøy gir sprekker og setninger i asfalten. Vedlikeholdsarbeid blir ofte utsatt fordi kommunen velger å bruke pengene på noe annet.

Utbredelsen av elbiler gjør også at planlagte investeringer i vedlikehold må revurderes gang på gang. Dersom belastningen på veiene fortsetter å øke, kan fremtidige reparasjonskostnader overstige beløpene Oslo bystyre allerede har anslått.

Rapporten fra Bymiljøetaten påpeker at det er nødvendig å ta hensyn til vekten av elbiler når man planlegger fremtidig infrastruktur. Selv dagens byggestandard kan være utilstrekkelig for at veiene skal tåle presset fra tyngre trafikk.

Flere partier i bystyret har diskutert hvordan man skal skaffe pengene til veireparasjoner. Det er bl.a. Det er foreslått å øke bompengene som nordmenn allerede betaler for kjøring i Oslo.

Så langt har det imidlertid ikke kommet noe konkret forslag som har klart å samle et gyldig flertall i bystyret.

Bymiljøetaten understreker at det er behov for en langtidsplan som kan sikre at veiene tåler belastningen fra den økende elbiltrafikken. Men det er ingen plan for hvordan og på hvilken måte.

Det er imidlertid på den andre siden av Atlanterhavet. I Canada må elbileiere nå betale for å skade veiene. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Lastebilsjåfør må betale 21 millioner og sitte 9 år i fengsel

En lastebilsjåfør har fått en bot på til sammen...

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for...

Kinesiske elbiler blir skrotet – delene er for dyre

Når en plaststøtfanger koster på feil side av 21.000...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger. Selv om forhandlere...

Død i Danmark – Mazda dropper modell etter 23 år

Det tok 23 år før Mazda 2 ble laget. Nå forsvinner modellen fra Europa. Navnet overlever på hybridkopien av Toyota Yaris. Etter 23 år...

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater...

Europeiske land forbyr alt over 80 km/t på motorveier

Mens myndighetene i Tsjekkia vil tillate 150 km/t fra i sommer, vurderer Sveits å forby alt over 80 km/t på tilsvarende veier. Her hjemme...

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...