Den tyske VW-leverandøren Bohai Trimet i Harzgerode har gått konkurs. Dersom fabrikken ikke lar seg redde, vil 580 arbeidsplasser gå tapt etter 40 år.
Nok en konkurs rammer den tyske bilindustrien. Leverandøren Bohai Trimet har begjært sin fabrikk i Harzgerode konkurs. Dette setter 580 arbeidsplasser i fare hos den viktige leverandøren til Volkswagen (VW).
Tirsdag måtte fabrikkledelsen til den lokale skifteretten. Her ba de om å starte insolvensbehandling. Det er den tyske ekvivalenten til en konkursbegjæring.
Prosedyren gir selskapet en frist på tre måneder. I den perioden skal ledelsen sammen med en oppnevnt bobestyrer forsøke å finne en løsning som kan sikre driften eller selge hele selskapet.
Målet er å komme til enighet med kreditorene om selskapets gjeld.
Hvis en bærekraftig løsning ikke finnes innen fristen, er konkurs en realitet. Dette vil bety en permanent nedleggelse av fabrikken. Alle 580 ansatte vil da miste jobben.
Kurator Olaf Spiekermann er utnevnt til å lede prosessen. Han besøkte fabrikken tirsdag for å snakke med ledelse og ansatte.
Bohai Trimet: Produksjon og kunder
– Den viktigste oppgaven nå er å holde produksjonen stabil, sier Olaf Spiekermann.
– Vi må fortsette å levere produktene våre.
Kuratoren ser imidlertid visse positive tegn.
– Jeg har allerede fått positive signaler fra de viktigste kundene, legger han til. Dette gir et svakt håp for selskapets fremtid, sier han til mediet MDR .
Bohai Trimet har produsert deler til bilindustrien siden 1985, men har siden blitt solgt til en kinesisk eier. De har produksjon ved to fabrikker i Tyskland.
Det er fabrikken i Harzgerode i delstaten Sachsen-Anhalt som nå står i akutt fare for å bli lagt ned.
Byen Harzgerode har en lang historie innen metallindustrien. Siden den gang har også bilindustrien blitt en avgjørende faktor for hele regionens økonomi.
Fabrikken produserer først og fremst karosserideler og girkasser. Volkswagen-konsernet har vært den klart største kunden gjennom årene.
Krisen rammer Harzgerode hardt
Avhengighet av Volkswagen gjør Bohai Trimet sårbar. Det store tyske bilkonsernet er selv under økonomisk press. Volkswagen har varslet store kutt.
Konsernet vil kutte rundt 40.000 industriarbeidsplasser alene i Tyskland. Samtidig reduseres produksjonen ved flere fabrikker. Dette rammer underleverandører hardt.
Mange bedrifter i Tyskland er dypt avhengige av bestillinger fra de store bilprodusentene. Når giganter som Volkswagen kutter ned, kan det merkes umiddelbart.
Bilindustrien er en viktig del av økonomien i Sachsen-Anhalt. Staten har opplevd en bølge av konkurser innenfor sektoren det siste halvåret.
Tidligere i vår måtte Boruszew Kunststofftechnik vri om nøkkelen. For bare en måned siden ble Harzgerode rammet av nok en konkurs. På den tiden var det bildeleprodusenten Schlote som måtte begjære seg konkurs.
Den nylige konkursen til Bohai Trimet understreker den alvorlige krisen i den tyske bilindustrien. Flere konkurser kan potensielt følge.
Krisen i bilindustrien rammer mange aktører. Og det går fra de store bilmerkene til små underleverandører.
At et selskap med kinesiske eiere i bilindustrien knekker nakken er ikke noe nytt i seg selv. Så sent som tidligere denne måneden stengte et helt bilmerke etter 42 av samme grunn. Les mer om det her .