Volkswagen bekrefter nรฅ รฅpent at de ser pรฅ om fabrikkene merket รธnsker รฅ stenge kan selges til og leveres av kinesiske bilmerker.
Volkswagen bekrefter at bilfabrikkene merket planlegger รฅ legge ned i Tyskland kan ende opp med รฅ bli solgt til kinesiske bilmerker.
Kineserne kommer inn i bildet fordi nedleggelsen eller frasalget av fabrikkene er en del av en stรธrre spareplan som Volkswagen mรฅ hente inn milliarder av kroner fra.
Tidligere har Audi, som er en del av Volkswagen-konsernet, varslet at merket vil legge ned sin eneste fabrikk i Belgia i begynnelsen av 2025 โ nemlig den i Brussel. Nedleggelsen betyr at det kun er รฉn bilfabrikk igjen i hele landet. Den har Volvo pรฅ seg.
Nรฅ vurderer det tyske konsernet รฅ selge ytterligere bilfabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd fรธr.
โ Det er klart det kan tenkes. Det vil senke inngangsbarrieren for disse konkurrentene. Jeg tror pรฅ frihandel, sier Audis administrerende direktรธr, Gernot Dรถllner, i et intervju med Financial Times .
Volkswagens รธkonomisjef, David Powels, bekrefter ogsรฅ at salg av bilfabrikker til kinesiske bilprodusenter er et alternativ.
โ Vi er รฅpne for enhver diskusjon om ethvert tema med enhver partner, sier han til Financial Times.
โ I en dynamisk verden mรฅ du holde alle muligheter รฅpne.
Kinesiske bilmerker har sรฅ langt hatt begrenset suksess med รฅ selge biler i Europa. Mange av de kinesiskproduserte bilene som selges i Europa kommer fra merker som Tesla, Volvo og Polestar, som ikke markedsfรธrer seg som kinesiske.
Ved รฅ etablere bilfabrikker i Europa kan kinesiske produsenter bedre tilpasse bilene til europeisk etterspรธrsel. Japanske og koreanske bilprodusenter har lenge produsert biler for det europeiske markedet lokalt i Europa.
Nissan har for eksempel en enorm fabrikk i England. Men japanerne har allerede advart om at den britiske regjeringens krav til elbiler kan ende opp med รฅ bety tap av tusenvis av arbeidsplasser. Les mer om det her .
Tilbake i Tyskland kan salg av Volkswagen-fabrikkene ogsรฅ vรฆre en mรฅte for de kinesiske merkene รฅ unnslippe EUs straffetoll. Ekstratollen er utelukkende rettet mot elbiler produsert i Kina.
Tariffen rammer imidlertid ogsรฅ Volkswagen-konsernet. Breakaway-merket Cupra vil fรฅ bygget Tavascan-elbilen pรฅ en av Volkswagens joint venture-samlebรฅnd i Kina.