Tyske bilfabrikker kan selges til Kina, sier VW

Volkswagen bekrefter nรฅ รฅpent at de ser pรฅ om fabrikkene merket รธnsker รฅ stenge kan selges til og leveres av kinesiske bilmerker.

Volkswagen bekrefter at bilfabrikkene merket planlegger รฅ legge ned i Tyskland kan ende opp med รฅ bli solgt til kinesiske bilmerker.

Kineserne kommer inn i bildet fordi nedleggelsen eller frasalget av fabrikkene er en del av en stรธrre spareplan som Volkswagen mรฅ hente inn milliarder av kroner fra.

Tidligere har Audi, som er en del av Volkswagen-konsernet, varslet at merket vil legge ned sin eneste fabrikk i Belgia i begynnelsen av 2025 โ€“ nemlig den i Brussel. Nedleggelsen betyr at det kun er รฉn bilfabrikk igjen i hele landet. Den har Volvo pรฅ seg.

Nรฅ vurderer det tyske konsernet รฅ selge ytterligere bilfabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd fรธr.

โ€“ Det er klart det kan tenkes. Det vil senke inngangsbarrieren for disse konkurrentene. Jeg tror pรฅ frihandel, sier Audis administrerende direktรธr, Gernot Dรถllner, i et intervju med Financial Times .

Volkswagens รธkonomisjef, David Powels, bekrefter ogsรฅ at salg av bilfabrikker til kinesiske bilprodusenter er et alternativ.

โ€“ Vi er รฅpne for enhver diskusjon om ethvert tema med enhver partner, sier han til Financial Times.

โ€“ I en dynamisk verden mรฅ du holde alle muligheter รฅpne.

Kinesiske bilmerker har sรฅ langt hatt begrenset suksess med รฅ selge biler i Europa. Mange av de kinesiskproduserte bilene som selges i Europa kommer fra merker som Tesla, Volvo og Polestar, som ikke markedsfรธrer seg som kinesiske.

Ved รฅ etablere bilfabrikker i Europa kan kinesiske produsenter bedre tilpasse bilene til europeisk etterspรธrsel. Japanske og koreanske bilprodusenter har lenge produsert biler for det europeiske markedet lokalt i Europa.

Nissan har for eksempel en enorm fabrikk i England. Men japanerne har allerede advart om at den britiske regjeringens krav til elbiler kan ende opp med รฅ bety tap av tusenvis av arbeidsplasser. Les mer om det her .

Tilbake i Tyskland kan salg av Volkswagen-fabrikkene ogsรฅ vรฆre en mรฅte for de kinesiske merkene รฅ unnslippe EUs straffetoll. Ekstratollen er utelukkende rettet mot elbiler produsert i Kina.

Tariffen rammer imidlertid ogsรฅ Volkswagen-konsernet. Breakaway-merket Cupra vil fรฅ bygget Tavascan-elbilen pรฅ en av Volkswagens joint venture-samlebรฅnd i Kina.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

Pรฅ mange mรฅter er det den store kalkulatoren som...

Forhandler: 1 รฅr gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett รฅr gammel...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...