Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere. Sammenlignet med november i fjor har salget av både el- og hybridbiler gått ned.
Elbilsalget i Tyskland har gått ned. Og den forventede økningen på slutten av året ser ut til å utebli.
Utviklingen står i skarp kontrast til tidligere år, hvor salget typisk økte i årets siste måneder.
En av årsakene til nedgangen er de skjerpede utslippskravene fra EU, som trer i kraft fra nyttår. Disse kravene gjør at elbiler i 2025 vil spille en avgjørende rolle for bilprodusentenes mulighet til å overholde reglene og unngå potensielt store boder.
Det viser nye tall fra KBA – det tyske svaret til det danske transportstyrelsen.
Volkswagen-konsernet er for eksempel avhengig av økt elbilproduksjon for å møte kravene.
Det er imidlertid usikkert hvor stor rolle utslippskravene spiller i dagens situasjon. En annen viktig faktor er den generelle prisutviklingen for elbiler. I mange europeiske land, inkludert Tyskland, er elbiler ofte betydelig dyrere enn tilsvarende bensin- og dieselbiler.
Globalt har priskonkurranse fra kinesiske elbilprodusenter presset prisene ned. Men i Tyskland har de kinesiske merkene ennå ikke rukket å etablere seg. Ingen av dem er å finne på topp 20-listen over de mest solgte elbilmodellene, viser tall fra Clean Technica.
Til tross for den generelle nedgangen i salget, er Skoda Enyaq den mest populære elbilen i Tyskland for tredje måned på rad. Den blir fulgt av Volkswagen ID.7, ID.4 og ID.5, Cupra Born og Tesla Model Y.
I et større europeisk perspektiv sliter imidlertid Tesla Model Y, som fortsatt er den mest populære bilen i Danmark, med å klare seg. Faktisk så vanskelig at den ikke en gang er på topp 25. Det er derimot en veldig billig bil fra Romania. Les mer om det her .