Utviklingen i bilindustrien går så fort at enkelte bilmerker ikke kan henge med. Situasjonen har skapt hele bilkirkegårder, spesielt i Kina.
Noen har benektet at de skulle være der. Andre har holdt fast hele tiden. Men nå kan det amerikanske mediet Wall Street Journal dokumentere det.
For ja, det er massive bilkirkegårder i Kina. Områder som er fylt til bristepunktet med ofte bare lite brukte elbiler, som derfor ikke lenger kan brukes.
– Byen Hangzhou er full av elbilkirkegårder som denne. Daterte elbiler har blitt stående her de siste årene.
– Den kinesiske regjeringen har pumpet penger inn i denne sektoren, og teknologien har utviklet seg veldig raskt, noe som også gjør at eldre modeller blir utdatert veldig raskt, sier Wall Street Journal-journalist Yoko Kubota.
LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
Det er kanskje ikke så mye de parkerte elbilene som bekymrer Vesten. Men det gjør også Kinas forhold til landets bilindustri generelt.
– Kina har hele økosystemet. De har batteriene, litium, hele verdikjeden er overveiende kinesisk. Så til slutt vil Kina vinne, sier Vivek Vaidya, markedsanalytiker i finansfirmaet Frost & Sullivan.
Tilbake i april dokumenterte en tysk rapport at de kinesiske bilmerkene har mottatt statsstøtte i årevis. En støtte som blant annet EU ser på som ulovlig. BYD alene, som mener den har fått blåmerket i Danmark, mottok over 16 milliarder danske kroner i støtte fra det kinesiske diktaturet i 2022.
Selv om EU ennå ikke har handlet på trusselen om å innføre toll – og med tilbakevirkende kraft – på elbiler, har et land som USA allerede gjort det.
Tidligere denne måneden hevet president Joe Bidens administrasjon tollsatsene på kinesiske biler til totalt 100 prosent. Noe som har fått den kinesiske regjeringen til å advare om gjengjeldelse.
Og nettopp trusselen om et gjengjeldelsesangrep har fått flere tyske bilmerker til å advare EU mot å innføre den foreslåtte straffetollen. Flere europeiske merker har så store virksomheter i Kina at de ikke har råd til å tape dem i en handelskrig.
På den annen side er europeiske havner allerede proppfulle av elbiler fra Kina som ingen egentlig vil vite om, eller som ikke kan komme videre. Bare ved havnen i Esbjerg står det for tiden rundt 4000 biler, som ikke kan komme seg videre derfra.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!