16. februar, 2025

Ubrukelige elbiler står i kø på bilkirkegårder i Kina

Utviklingen i bilindustrien går så fort at enkelte bilmerker ikke kan henge med. Situasjonen har skapt hele bilkirkegårder, spesielt i Kina.

Noen har benektet at de skulle være der. Andre har holdt fast hele tiden. Men nå kan det amerikanske mediet Wall Street Journal dokumentere det.

For ja, det er massive bilkirkegårder i Kina. Områder som er fylt til bristepunktet med ofte bare lite brukte elbiler, som derfor ikke lenger kan brukes.

– Byen Hangzhou er full av elbilkirkegårder som denne. Daterte elbiler har blitt stående her de siste årene.

– Den kinesiske regjeringen har pumpet penger inn i denne sektoren, og teknologien har utviklet seg veldig raskt, noe som også gjør at eldre modeller blir utdatert veldig raskt, sier Wall Street Journal-journalist Yoko Kubota.

LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin

Det er kanskje ikke så mye de parkerte elbilene som bekymrer Vesten. Men det gjør også Kinas forhold til landets bilindustri generelt.

– Kina har hele økosystemet. De har batteriene, litium, hele verdikjeden er overveiende kinesisk. Så til slutt vil Kina vinne, sier Vivek Vaidya, markedsanalytiker i finansfirmaet Frost & Sullivan.

Tilbake i april dokumenterte en tysk rapport at de kinesiske bilmerkene har mottatt statsstøtte i årevis. En støtte som blant annet EU ser på som ulovlig. BYD alene, som mener den har fått blåmerket i Danmark, mottok over 16 milliarder danske kroner i støtte fra det kinesiske diktaturet i 2022.

Selv om EU ennå ikke har handlet på trusselen om å innføre toll – og med tilbakevirkende kraft – på elbiler, har et land som USA allerede gjort det.

Tidligere denne måneden hevet president Joe Bidens administrasjon tollsatsene på kinesiske biler til totalt 100 prosent. Noe som har fått den kinesiske regjeringen til å advare om gjengjeldelse.

Og nettopp trusselen om et gjengjeldelsesangrep har fått flere tyske bilmerker til å advare EU mot å innføre den foreslåtte straffetollen. Flere europeiske merker har så store virksomheter i Kina at de ikke har råd til å tape dem i en handelskrig.

På den annen side er europeiske havner allerede proppfulle av elbiler fra Kina som ingen egentlig vil vite om, eller som ikke kan komme videre. Bare ved havnen i Esbjerg står det for tiden rundt 4000 biler, som ikke kan komme seg videre derfra.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=i3s74UF0gL8&t=40s

Latest

Don't miss

Bilfabrikk forlatt – 600 ansatte går ut i sinne

Ansatte ved BMWs Mini-fabrikk i Birmingham har blitt sinte...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner....

Konkurs bilgigant betalte politikerne 23.000 kroner

En ny skandale ryster Tyskland. Ifølge avisen Bild Zeitung...

Utlandet hyller danske Jørgen – kjøper bil for 12 millioner

Nyheten om den danske milliardæren Jorgen Hansens kjøp av...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen bygger imidlertid også en elbil med falsk motorlyd. BMW vet hva kundene vil ha. Eller...

Tesla-eiere er nok en gang de dårligste sjåførene i trafikken

Tesla-eiere topper igjen en kjedelig statistikk. Ifølge en årlig amerikansk studie er Tesla-sjåførene de verste i trafikken. Tesla-eiere har nok en gang blitt kåret...

Bilgigantkrise – trenger akutt å finne 37 milliarder kroner

Porsche er ikke det eneste tyske bilmerket som har det vanskelig. Mercedes melder nå at de akutt trenger 37 milliarder kroner. Ifølge German Manager...

Kjørelærere vil forby manuelle girkasser til førerprøver

Men siden det har blitt mulig i vårt land å ta førerprøven i en bil med automatgir og unngå restriksjoner, ønsker svenske kjørelærere å...

Acura dropper elbiler for at satse på hybridbiler

Hondas amerikanske merke Acura vil ikke lenger kaste hele sin virksomhet bak elbiler. Så nå må vi fokusere på hybrider. Hondas undermerke Acura har...

Konkurs bilgigant betalte politikerne 23.000 kroner

En ny skandale ryster Tyskland. Ifølge avisen Bild Zeitung betalte batterigiganten Northvolt to politikere 23.000 kroner for å få godkjent en fabrikk. Den konkursrammede...

Bilgiganten permitterer 9000 – nå stenger fabrikkene

Nissan, som denne uken rev opp en fusjon med Honda, vil si opp 9000 ansatte. Og nå utelukker ikke merket å stenge flere fabrikker...

7300 elbiler med kinesiske batterier tilbakekalt

Først Audi og nå Mercedes. Tyskerne har problemer med elbiler fordi elbiler er potensielle brannbomber. Nå tilbakekalles over 7.300 biler. Mercedes advarer nå enkelte...

Haas avslører: Hvorfor Kevin Magnussen fikk sparken

Kevin Magnussen er ikke en saga blott i Haas. Men det blir ingen fast plass i 2025. Nå begrunner lagleder Ayao Komatsu avgjørelsen. Kevin...

Mange sjåfører nekter ansvar for disse ulykkene.

Nye tall viser at sjåfører i større grad enn før nekter å ta på seg skyld når de er skyld i selv mindre trafikkulykker....

Solgt 30.000 elbiler – bilgiganten har tapt 20 milliarder

Utleiegiganten Hertz har tapt milliarder på å ha elbiler i bilparken. Nå er 30.000 av dem, først og fremst Teslaer, solgt for å dekke...

EU ombestemmer seg: Bensinbiler skal ikke lenger betale bompenger

EU foreslår kanskje en lov som vil tillate bilprodusenter å gi avkall på gigantiske boder for ikke å bygge nok elbiler. EU vurderer en...