22. juli, 2024

Ubrukelige elbiler står i kø på bilkirkegårder i Kina

Utviklingen i bilindustrien går så fort at enkelte bilmerker ikke kan henge med. Situasjonen har skapt hele bilkirkegårder, spesielt i Kina.

Noen har benektet at de skulle være der. Andre har holdt fast hele tiden. Men nå kan det amerikanske mediet Wall Street Journal dokumentere det.

For ja, det er massive bilkirkegårder i Kina. Områder som er fylt til bristepunktet med ofte bare lite brukte elbiler, som derfor ikke lenger kan brukes.

– Byen Hangzhou er full av elbilkirkegårder som denne. Daterte elbiler har blitt stående her de siste årene.

– Den kinesiske regjeringen har pumpet penger inn i denne sektoren, og teknologien har utviklet seg veldig raskt, noe som også gjør at eldre modeller blir utdatert veldig raskt, sier Wall Street Journal-journalist Yoko Kubota.

LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin

Det er kanskje ikke så mye de parkerte elbilene som bekymrer Vesten. Men det gjør også Kinas forhold til landets bilindustri generelt.

– Kina har hele økosystemet. De har batteriene, litium, hele verdikjeden er overveiende kinesisk. Så til slutt vil Kina vinne, sier Vivek Vaidya, markedsanalytiker i finansfirmaet Frost & Sullivan.

Tilbake i april dokumenterte en tysk rapport at de kinesiske bilmerkene har mottatt statsstøtte i årevis. En støtte som blant annet EU ser på som ulovlig. BYD alene, som mener den har fått blåmerket i Danmark, mottok over 16 milliarder danske kroner i støtte fra det kinesiske diktaturet i 2022.

Selv om EU ennå ikke har handlet på trusselen om å innføre toll – og med tilbakevirkende kraft – på elbiler, har et land som USA allerede gjort det.

Tidligere denne måneden hevet president Joe Bidens administrasjon tollsatsene på kinesiske biler til totalt 100 prosent. Noe som har fått den kinesiske regjeringen til å advare om gjengjeldelse.

Og nettopp trusselen om et gjengjeldelsesangrep har fått flere tyske bilmerker til å advare EU mot å innføre den foreslåtte straffetollen. Flere europeiske merker har så store virksomheter i Kina at de ikke har råd til å tape dem i en handelskrig.

På den annen side er europeiske havner allerede proppfulle av elbiler fra Kina som ingen egentlig vil vite om, eller som ikke kan komme videre. Bare ved havnen i Esbjerg står det for tiden rundt 4000 biler, som ikke kan komme seg videre derfra.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=i3s74UF0gL8&t=40s

Latest

Don't miss

Kvinne gjentok feil – så tok politiet bilen hennes

En 27 år gammel kvinne har mistet bilen sin....

Advokat krever 2,5 millioner DKK i timen for å jage Tesla

Advokatene som i utgangspunktet skjøt ned Teslas lønnspakke for...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen forlater laget

Danske Kevin Magnussen mister setet i Haas etter denne...

Her stuper bensinprisen – dansker venter i lange køer

Sverige er blitt landet i Vest-Europa hvor både bensin...

Audi bukker under – slipper falske eksosrør

Audi har lenge hevdet at forbrukere kan bli lurt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kevin Magnussen-konkurrent bekrefter ryktet

Han forventes å ta over setet som Kevin Magnussen nettopp har mistet i Haas. Men nå bekrefter Esteban Ocon at han har fått montert...

Ford dropper hel elbilfabrik for at satse på V8-motor

Ford må ikke bare finne hybridene i det nye Europa, nå ombestemmer merket seg om en elbilfabrikk i Canada. Det skjer mye for Ford...

Peugeot promoterer den 20 år gamle dansken med vill kontrakt

Han er et hett navn innen motorsport. Og nå gjør Peugeot sitt for å beholde den bare 20 år gamle dansken Malthe Jakobsen. En...

Volvo bekrefter absurd dyre feil i splitter nye elbiler

Kinesiske Volvos nye elbiler er så fulle av feil at merket refunderer penger til kundene. Og nå må de absurd dyre datamaskinene i bilene...

Nå angrer også Ford – skal bygge hybridbiler igjen

Ford innrømmer nå at det var «for ambisiøst» å si farvel til forbrenningsmotoren. Nå starter utviklingen av nye hybridbiler. Ford må nok en gang...

Gunther Steiner avslører viktig SMS fra Magnussen

Gunther Steiner har fortsatt et godt forhold til Kevin Magnussen. De to tekstmeldingene er i hvert fall fortsatt sammen, røper den tidligere Haas-sjefen. Gunther...

Audi selger biler på 19" stålfelger fra fabrikk

Audi er ikke for hyggelig til å kreve uhyrlige beløp for bilene sine. Selv ikke om disse kommer fra fabrikk på 19" stålfelger. Stålfelger...

Advokat krever 2,5 millioner DKK i timen for å jage Tesla

Advokatene som i utgangspunktet skjøt ned Teslas lønnspakke for direktør Elon Musk skal nå få betalt med aksjer i bilmerket. Hæren av advokater som...

Koenigsegg kansellerer elbilen – «Vi har noe bedre»

Christian von Koenigsegg kaller det «total galskap» at andre bilmerker ikke ser i samme retning som ham. Altså i stedet for elbilen. Det var...

Her stuper bensinprisen – dansker venter i lange køer

Sverige er blitt landet i Vest-Europa hvor både bensin og diesel pr liter er absolutt billigst. Det gir lange kyr flere steder. Det er...

Oljen skiftes hver uke – Mercedes har i underkant av 7 millioner. kilometer

De syv millioner kilometerne er det samme som 5000 kilometer hver eneste uke. Og det uten å forlate Gran Canaria, hvor denne W 123...

Formel 1-sete er innen rekkevidde, sier Schumacher

Mick Schumacher tror selv at han kan gjøre comeback i Formel 1. Faktisk er et sete i feltet innen rekkevidde, sier han. Kevin Magnussen...