Millioner av biler er bygget i Tyrkia. Landets egne bilmerker har imidlertid lite med det รฅ gjรธre. Nรฅ gรฅr en ny etter Teslas kunder.
Togg forteller deg kanskje ikke noe.
Men navnet dekker en tyrkisk bilprodusent med statsstรธtte bak seg. Merket, som ble grunnlagt for bare 5 รฅr siden, anser seg nรฅ som klar til รฅ konkurrere med Tesla.
Akkurat nรฅ har imidlertid tyrkerne kun รฉn modell pรฅ programmet. Nemlig SUV T10X. Det er selv om Togg, som er en sammentrekning av 'Turkey's Automobile Joint Venture Group', presenterte en sedan kalt T10F i januar.
En bil som tyrkerne, i likhet med T10X, leide inn Pininfarina SpA, nรฅ eid av indiske Mahindra, for รฅ designe.
LES OGSร : 17-รฅring skal ikke kjรธre bil etter mopedtur pรฅ 68 meter
Togg har imidlertid ikke klart รฅ selge mange biler. Allikevel kan merket allerede kalle seg det stรธrste i Tyrkia. I hvert fall nรฅr det gjelder elbiler.
Men her skal det heller ikke sรฅ mye til. Salget av elbiler gรฅr veldig tregt i Tyrkia. Faktisk utgjorde elbiler bare 6,1 prosent av nybilsalget i fรธrste kvartal. Og det er derfor Togg kan ta ledelsen med bare 4.145 biler.
Dette er skrevet av Daily Sabah .
Til sammenligning utgjorde elbiler ifรธlge De Danske Bilimportorer 41 prosent av markedet i Danmark i samme periode.
Togg sier selv at de รธnsker รฅ reise til Europa i lรธpet av 2024. Men i begynnelsen av april gikk det fortsatt ingen rykter om nรธyaktig nรฅr eller hvordan.
Den tyrkiske regjeringen stรธtter Togg aktivt. Regjeringen med president Erdogan har blant annet garantert at offentlig sektor vil kjรธpe 30.000 biler fra merket fรธr 2035.
I tillegg har Tyrkias regjering senket bilmerkets skattebetaling og gitt det lavkostlรฅn. Tomten som Toggs fabrikk ligger pรฅ er ogsรฅ gjort tilgjengelig for merket gratis.
Det massive statstilskuddet kan imidlertid bli et kjempeproblem for Toggs planer om en europeisk lansering. I hvert fall hvis EU hรฅndhever det samme regelverket som de kinesiske bilmerkene for tiden trues med. Les mer om det her .