Nylig knuste Euro NCAP biler fra to kinesiske merker i sikkerhetens navn. Resultatet var en klar forlegenhet for Volvo.
Et ellers ukjent kinesisk bilmerke har overgått Volvo EX30 i sikkerhetstester.
I den siste Euro NCAP kollisjonstesten oppnådde Deepal S07 fra Changan Auto bedre resultater enn det kinesiskeide svenske merket.
Dette er bemerkelsesverdig ettersom Volvo tradisjonelt er kjent for sine høye sikkerhetsstandarder. Liker merket, heller enn å ville skryte av et høyt sikkerhetsnivå i bilene.
Changan Auto, bak Deepal S07, er relativt ny på det europeiske markedet. Merket har imidlertid oppnådd fem stjerner i Euro NCAP-testene med høyere prosenter for både fører- og passasjerbeskyttelse enn Volvo EX30.
Deepal S07, for eksempel, scoret 95 prosent for førersikkerhet. Mens Volvo måtte nøye seg med 88 prosent. Når det gjelder barnesikkerhet i bilen, scoret Deepal 87 prosent. Det vil si mot Volvos 85 prosent.
LES OGSÅ: Danmarks Demokrat vil fjerne avgiften på veteranbiler – «Det koster 60 millioner DKK».
Volvo EX30 oppnådde også fem stjerner. Men flere kritiske punkter senket likevel vurderingen. Ifølge Europ NCAP-rapporten er beskyttelsen av brystet til baksetepassasjerene bare moderat ved en frontkollisjon i Volvoen.
Og ved sidekollisjon mot stang ble brystbeskyttelsen vurdert som svak. Til tross for disse forholdene, overgikk Volvo Deepal i anti-tyveri og fotgjengerdeteksjon.
– Vi registrerer at mange bilprodusenter fortsetter å ta sine sikkerhetsforpliktelser på alvor. Det forbedrer trafikksikkerheten, integrerer avansert teknologi og prioriterer beskyttelse av trafikanter, sier Michiel van Ratingen fra Euro NCAP.
Changan Auto, som har inngått samarbeid med Huawei og distribueres av Stellantis i Europa, prøver å overbevise markedet om at kinesiske biler kan konkurrere på sikkerhet.
Deepals suksess kan være et tegn på at denne strategien fungerer. Men det gjenstår å se hvordan europeiske forbrukere vil reagere.
Andre resultater fra Euro NCAP-testen inkluderte Renault-modeller skuffende. Renault 5, som var med i konkurransen om Årets Bil i Europa, mistet én stjerne og endte på fire, tilsvarende søstermodellen Alpine 290. Les mer om den her.
Samlet sett viser testen at nye aktører som Changan utfordrer etablerte merker som Volvo, noe som understreker den økende konkurransen innenfor elbilmarkedet i Europa.
Changan Auto kunngjorde allerede i oktober at de planlegger en europeisk lansering. Den lanseringen ble imidlertid utsatt på ubestemt tid etter noen dager. Les mer om det her .