Nye tall viser en betydelig nedgang i installasjonen av hurtigladestasjoner for elbiler i USA. Trumps politikk kan gjรธre ting verre for folk i elbiler.
Utviklingen av elbiler i USA gรฅr i revers. Antall nye hurtigladestasjoner har sunket merkbart siden strรธmskiftet i januar.
Dette skaper usikkerhet om fremtiden til elbiler og deres fremvekst i landet.
De siste tallene viser at antallet installerte hurtigladestasjoner for elbiler i USA falt med mer enn 21 prosent i fรธrste kvartal sammenlignet med รฅret fรธr.
Basert pรฅ disse tallene har analysefirmaet BloombergNEF (BNEF) nedjustert forventningene sine. 285000 nye ladere forventes nรฅ i รฅr. Tidligere var det 360000
ยซHvis vi fortsetter pรฅ denne veien, kan BNEFs utsikter for รฅrlige installasjoner av ladestasjoner i USA i 2030 bli nedjustert med 30 prosent eller merยป, sa analytiker Ash Wang.
Han pekte pรฅ en mulig langsiktig effekt dersom dagens tempo ikke รธkes. Nemlig er amerikanere generelt pรฅ utkikk etter noe annet enn elbiler.
Trumps politikk og dens innvirkning pรฅ ladestasjoner
Kort tid etter at han tiltrรฅdte, suspenderte president Donald Trump den fรธderale finansieringen av ladestasjoner. Midlene ville ellers blitt distribuert til statene gjennom det nasjonale programmet for infrastruktur for elektriske kjรธretรธy.
Poolen bevilget ellers 5 milliarder dollar, tilsvarende omtrent 34,4 milliarder danske kroner, over fem รฅr. Pengene skulle brukes til รฅ installere ladestasjoner i alle stater over hele landet.
Formรฅlet var รฅ akselerere installasjonsarbeidet og forberede strรธmnettet pรฅ den รธkende etterspรธrselen fra elbiler. Uten stรธtte fra myndighetene har fremgangen bremset betraktelig.
Ifรธlge Energidepartementet, som tilsvarer det danske departementet for klima, energi og forsyning, finnes det for tiden litt over 208000 offentlige ladepunkter i USA. Det tallet kan hรธres ut som fremskritt.
Men for รฅ matche den forventede veksten i salget av elbiler og ladbare hybridbiler, mรฅ det legges til omtrent 174000 nye ladepunkter hvert รฅr.
Utfordringer for elbileiere og markedet
Ifรธlge Bloomberg anslรฅr S&P Global at dette faktisk vil fรธre til at fรฆrre private investorer vil kaste pengene sine pรฅ infrastruktur for elbiler.
Dette kan fรธre til mangel pรฅ lademuligheter og pรฅvirke elbileiere negativt.
Talsmann for Det hvite hus, Harrison Fields, kommenterte nylig nedgangen i ladeinfrastruktur. Skylden er noe demokratene mรฅ leve med.
โ President Bidens latterlige elbilinitiativ lovet mye, men leverte ingenting.
โ Det overlot det til at amerikanske skattebetalere mรฅtte dekke kostnadene for avtaler som beriket den demokratiske basen,
โ President Trump ble valgt for รฅ avvikle den grรธnne nye svindelen, og han er fullt ut forpliktet til รฅ gjรธre det.
I Danmark er ogsรฅ flere organisasjoner redde for hva som vil skje med interessen for elbiler dersom den statlige stรธtten til dem tรธrker inn.
Hos Mobilty Danmark, som representerer danske bilimportรธrer, har direktรธr Mads Rรธrvig blant annet sagt at danskene bรธr piskes til รฅ kjรธpe elbiler. Les mer om det her .
Men akkurat nรฅ er det lite som tyder pรฅ at stรธtten vil stoppe. Tvert imot tyder politiske forhandlinger pรฅ Christiansborg pรฅ at avgiften pรฅ elbiler vil forsvinne helt.