Hver gang et utbrent Tesla-batteri skal kasseres, er det forbundet med en stor regning. Og det er ikke mye forskjellig for andre merker.
Det koster en formue når en utbrent elbil skal kasseres. Bare håndtering av batteriet i en utbrent Tesla koster opptil 40 000 DKK.
Det sier Nordjysk Autoophug til motorbladet .
Ifølge media er det for tiden minst ti utbrente elbiler som 'samler støv' ute ved de ulike bilopphuggere. Alt fordi det ikke er noen sak i å hakke opp bilen.
Det koster en formue å disponere bilene på riktig måte. Og det er et lovforslag ingen i bransjen så langt har ønsket å svelge.
– Batteriene kan ikke selges, for ingen vil ha dem i den tilstanden, og vi ender derfor opp med regningen for å bli kvitt dem, sier eier av Nordjysk Autoophug, Karsten Holst, til media.
LES OGSÅ: Formel 1-korene frykter bare Kevin Magnussen
En ting er hva det koster å 'miljøbehandle' de utbrente elbilene riktig, en annen er ressursene som branner i elbiler koster samfunnet.
Tidligere i år kunne Boosted fortelle at det ble brukt nærmere 190.000 liter vann da brannvesenet i California slukket en kopi av Tesla Semi-lastebilen.
Historier som dette er dessverre ikke unike. I desember 2023 måtte andre brannmenn bruke over 123 000 liter vann for å slukke flammene i en annen Tesla.
Og i september i år kunne en svensk opphugger fortelle at en elbil som ellers hadde brent ut begynte å brenne igjen etter en uke. Les mer om det her .
Heldigvis viser gjentatte undersøkelser at branner i elbiler hører til sjeldenhetene. Det gjør imidlertid ikke frykten mindre. I Hellas er konsekvensen allerede tatt. Elbiler med mer enn 40 prosent strøm på batteriene er ikke tillatt om bord på enkelte ferger i det hele tatt.