Veiassistenter har vært obligatoriske i alle nye biler som selges innenfor EU siden 7. juli 2024, men dette er en falsk følelse av trygghet, viser ny forskning.
Det må ikke forveksles med en sikkerhetsfunksjon!
Så klar i spyttet er en ny amerikansk undersøkelse fra American Insurance Institute for Highway Safety når det kommer til veiassistenter i personbiler
Siden 7. juli 2024 har EU ellers krevd at alle nye biler som selges innenfor unionens grenser skal være utstyrt med nøyaktig kjørefeltassistent.
Men det betyr ikke at sjåførene bare kan lene seg tilbake og la bilen ta kontroll. Tvert imot er det et uttrykk for en slags falsk trygghet dersom man stoler blindt på at en veiassistent kan ganske mye.
LES OGSÅ: Drømte om Danmark – nå har bilmerket gått konkurs
"Alt vi har sett viser oss at delvis automatisert cruisekontroll er en komfortfunksjon, som ligner på elektrisk justerbare seter eller oppvarmede seter, snarere enn en sikkerhetsteknologi," sa David Harkey, president for IIHS.
Personene bak etterforskningen har sett nærmere på to litt eldre systemer. Nemlig i BMW-modeller 2013–2017 og i Nissan-modeller 2017–2019.
For BMW-ene ble det ikke funnet bevis for at kjørefeltassistenten reduserer antall ulykker hvis/når systemet ikke kan holde bilen i kjørefeltet.
I de testede Nissan-modellene ble det faktisk registrert færre ulykker med kjørefeltassistenten slått på. Men det samme er tilfellet også ved lave hastigheter, der systemet ikke fungerer fordi det er en bil foran.
Derfor er det noe annet som forhindret ulykkene som ellers kunne ha skjedd underveis. Av samme grunn oppfordrer IIHS sjåfører til ikke å stole blindt på slike systemer.
I en bil der kun kjørefeltassistent er på, er det ingen unnskyldning for å ta oppmerksomheten fra veien.
– Bilister og lovgivere bør ikke forveksle systemet med en sikkerhetsfunksjon, sier Jessica Cicchino, forskningssjef ved IIHS.
Men det finnes faktisk biler der du ganske lovlig kan fjerne hendene fra rattet og la bilen "styre" seg selv. Ford har godkjent den såkalte Bluecruise i 15 europeiske land – inkludert Danmark. Systemet er 'selvkornet' på nivå 2 av 5. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!