1. mars, 2025

Vellykket bilmerke flopper elendig i Danmark

For Fiat i Danmark har det kun kommet et stykke siden storhetstiden på 90-tallet. Men ute i den store verden ser ting annerledes og positivt ut for Stellantis' toppmerke.

Her i Danmark solgte Fiat bare 876 biler i løpet av hele 2024. Det er færre biler enn merker så nye som Xpeng, Polestar og BYD. Men utenfor Danmark er det ikke noe annet Stellantis-merke som selger bedre enn Fiat.

Noe som står i skarp kontrast til den danske situasjonen, der Fiat henger etter andre Stellantis-merker som Citroën, Opel og Peugeot.

Men ute i verden er bildet et helt annet. I fire år på rad har Fiat vært Stellantis sitt største merke, med et salg på 1,2 millioner biler i 2024. Det aller meste av salget skjer utenfor Europa, først og fremst i Brasil, Tyrkia og Algerie.

I Brasil har Fiat en markedsandel på 21 prosent, og den kompakte Strada pick-upen står for en betydelig del av salget.

Det opplyser Stellantis-gruppen selv i en pressemelding .

Selv om Fiat er størst, opplever også merket fallende salgstall. I 2023 solgte Fiat 1,35 millioner biler på verdensbasis, en nedgang på ca 11 prosent sammenlignet med året før. Den fallende etterspørselen har ført til midlertidige stenginger av Fiat 500e-produksjonslinjen.

Stellantis har ennå ikke offentliggjort de eksakte salgstallene for Opel og Peugeot for 2024, men Fiat beholder sin ledende posisjon. Til sammenligning solgte Citroën rundt 670.000 biler i 2024. I 2023 solgte Opel og Peugeot henholdsvis 670.000 og 1,1 millioner biler.

Fiats suksess i Sør-Amerika og andre markeder utenfor Europa understreker merkevarens globale rekkevidde. Mens Fiat sliter med å oppnå samme suksess i Danmark, er merket fortsatt en sentral del av Stellantis Group og en viktig aktør på den internasjonale bilscenen.

Fiat har imidlertid også problemer enkelte steder. For eksempel selger den elektriske versjonen av Fiat 500 så dårlig at samlebåndene har blitt satt på pause flere ganger. Italienerne prøver å berge noe av sitt rykte med gratis leasingavtaler i USA og en ny hybridversjon av samme bil.

Stellantis' nå tidligere direktør, Carlos Tavares, som fikk sparken i desember i fjor, snakket åpent om å stenge flere av konsernets 14 bilmerker.

Dette falt imidlertid ikke i god jord hos resten av gruppen. Og flere av merkene følte seg så tråkket på at det ble sendt ut pressemeldinger. I dem motsa merkene sjefsdirektøren. Bilmerker skal absolutt ikke stenges. Verken nå eller i fremtiden.

Tavares måtte også trekke uttalelsene tilbake senere. Men det var ikke nok til å opprettholde styrets tillit. Og i begynnelsen av desember forlot Tavares seg offisielt. Uoffisielt fikk han sparken på grått papir. Les mer om det her .

Her hjemme venter Fiat-importøren Wismo Group til etter sommerferien med å hente den nye elbilen Grande Panda til landet. Den europeiske prisen generelt er imidlertid i underkant av 25.000 euro eller 186.000 kroner.

Latest

Don't miss

Tunge elbiler ødelegger veier, sier myndigheten

Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og...

Tesla-rykter får Nissan-aksjen til å stige kraftig

Nissan leter fortsatt etter en partner etter at fusjonen...

Bugatti bygger nå de siste bilene med W16-motorer noensinne

W16-motoren er nesten over. Men ikke fordi Bugatti har...

FDM mener ny trend blant sjåfører er gal

Elbiler kommer ikke bare ut på veiene som nye...

20 år gammelt smutthull gjorde ulovlig Tesla lovlig

Noen menn har klart å overbevise myndighetene om at...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Superbillig batteri for elbiler som skal være laget av papir

En batteripakke laget for elbiler tom for papir? Ja, det er godt nok ifølge et selskap fra Singapore, som hevder å kunne holde tritt...

Her er den nye trafikkregelen – gjeldende fra 1. mars

Fra lørdag 1. mars 2025 får frivillige badevakter kjøre med grønt lys i trafikken. Blinket gir imidlertid ikke de frivillige rett til å bøye...

Bugatti bygger nå de siste bilene med W16-motorer noensinne

W16-motoren er nesten over. Men ikke fordi Bugatti har samlet de siste 100 eksemplarene av motoren som skal inn i den åpne Mistral. En...

Tesla kjøper ut urolig selskap – alle penger er borte

Den tyske bilunderleverandøren Manz har erklært seg insolvent. Nå hopper Tesla inn og kjøper hele butikken. Den tyske bilunderleverandøren Manz har gått tom for...

Dansk toppdirektør ferdig – forlater flere bilmerker

Den danske bilimportøren Semler Premium, som selger Porsche, Lamborghini og Bentley i Danmark, har skilt lag med sin direktør Klaus Frokjær. Offisielt etter gjensidig...

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke. Salget av elbiler...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som var vanskelig å fatte. Men nå skal Nissans Qashqai-fabrikk i Sunderland reduseres med 50 prosent...

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el-...

Volkswagen ID.4 synker til 140.000 kroner i pris

Volkswagen er nå så presset på det kinesiske markedet at den ellers danskvennlige ID.4 reduseres til 140.000 kroner. Volkswagen har satt ned prisen på...

FTZ flytter inn: Nytt 40 000 m² hovedkvarter klart

Med et 40 000 m² nytt hovedkontor i Rorup, styrker FTZ logistikken og samler noen funksjoner på ett sted. Avansert teknologi og bærekraftige løsninger...

England har fått nok: Elbileiere må betale veiavgift

Fra 1. april må også alle elbiler i England betale veiavgift – eller bilavgift, som det heter. Beløpet er imidlertid relativt beskjedent. England har...

18 år gamle Lærke Ronn får en unik sjanse i motorsport: Trenes av Le Mans-vinner

Lærke Ronn får en erfaren mentor i Mikkel O. Pedersen, som skal veilede henne mot en profesjonell karriere innen motorsport. Planen er ambisiøs, og...