For Fiat i Danmark har det kun kommet et stykke siden storhetstiden på 90-tallet. Men ute i den store verden ser ting annerledes og positivt ut for Stellantis' toppmerke.
Her i Danmark solgte Fiat bare 876 biler i løpet av hele 2024. Det er færre biler enn merker så nye som Xpeng, Polestar og BYD. Men utenfor Danmark er det ikke noe annet Stellantis-merke som selger bedre enn Fiat.
Noe som står i skarp kontrast til den danske situasjonen, der Fiat henger etter andre Stellantis-merker som Citroën, Opel og Peugeot.
Men ute i verden er bildet et helt annet. I fire år på rad har Fiat vært Stellantis sitt største merke, med et salg på 1,2 millioner biler i 2024. Det aller meste av salget skjer utenfor Europa, først og fremst i Brasil, Tyrkia og Algerie.
I Brasil har Fiat en markedsandel på 21 prosent, og den kompakte Strada pick-upen står for en betydelig del av salget.
Det opplyser Stellantis-gruppen selv i en pressemelding .
Selv om Fiat er størst, opplever også merket fallende salgstall. I 2023 solgte Fiat 1,35 millioner biler på verdensbasis, en nedgang på ca 11 prosent sammenlignet med året før. Den fallende etterspørselen har ført til midlertidige stenginger av Fiat 500e-produksjonslinjen.
Stellantis har ennå ikke offentliggjort de eksakte salgstallene for Opel og Peugeot for 2024, men Fiat beholder sin ledende posisjon. Til sammenligning solgte Citroën rundt 670.000 biler i 2024. I 2023 solgte Opel og Peugeot henholdsvis 670.000 og 1,1 millioner biler.
Fiats suksess i Sør-Amerika og andre markeder utenfor Europa understreker merkevarens globale rekkevidde. Mens Fiat sliter med å oppnå samme suksess i Danmark, er merket fortsatt en sentral del av Stellantis Group og en viktig aktør på den internasjonale bilscenen.
Fiat har imidlertid også problemer enkelte steder. For eksempel selger den elektriske versjonen av Fiat 500 så dårlig at samlebåndene har blitt satt på pause flere ganger. Italienerne prøver å berge noe av sitt rykte med gratis leasingavtaler i USA og en ny hybridversjon av samme bil.
Stellantis' nå tidligere direktør, Carlos Tavares, som fikk sparken i desember i fjor, snakket åpent om å stenge flere av konsernets 14 bilmerker.
Dette falt imidlertid ikke i god jord hos resten av gruppen. Og flere av merkene følte seg så tråkket på at det ble sendt ut pressemeldinger. I dem motsa merkene sjefsdirektøren. Bilmerker skal absolutt ikke stenges. Verken nå eller i fremtiden.
Tavares måtte også trekke uttalelsene tilbake senere. Men det var ikke nok til å opprettholde styrets tillit. Og i begynnelsen av desember forlot Tavares seg offisielt. Uoffisielt fikk han sparken på grått papir. Les mer om det her .
Her hjemme venter Fiat-importøren Wismo Group til etter sommerferien med å hente den nye elbilen Grande Panda til landet. Den europeiske prisen generelt er imidlertid i underkant av 25.000 euro eller 186.000 kroner.