Vil straffe folk i gamle biler – «De må betale 25.000 DKK».

Skal de eldre bilene fjernes fra veiene, er det ikke nok å heve skrotpremien. Eierne skal straffes økonomisk for å kjøre rundt i dem, heter det i et nytt forslag.

Her hjemme er flere av de eldste dieselbilene allerede forbudt i de største byene og på Frederiksberg.

Men det er ikke nok med de såkalte miljøsonene. Hvis de eldste bilene virkelig skal fjernes fra veiene, må eierne deres generelt straffes mye hardere.

Det mener Ronny Svensson, som er flåteekspert i et av Sveriges største firmabilselskaper, Ynnor. Han lengter spesielt etter skrappremien som svenskene nettopp har satt opp til 10.000 kroner (6.500 danske kroner, red.).

Det er ikke nok i det hele tatt. Og fra flere andre kilder høres det ut som ingen ny og fungerende bil på svenske veier er verdt så lite. Les mer om det her.

LES OGSÅ: 25-åring i alvorlig trøbbel – mister BMW til 500.000 kroner.

I stedet betaler folk som bor i de eldste bilene mye mer i veiavgift. Det vi hjemme kaller periodiske avgifter. Dette vil i større grad tvinge flere til å vrake sin nåværende, kanskje litt for gamle, bil.

– Heve veitrafikkavgiften på biler eldre enn 20 år med 25.000 kroner. Hvis det skjer, vil mange eldre biler forsvinne, sier han til Carup .

Den svenske regjeringen kan da bruke pengene til å heve skrotpremien for de eldste bilene til nøyaktig samme beløp. Altså 16.360 danske kroner.

Hjemme øker ikke periodeavgiften bare for de eldste bilene. Alle sjåfører må betale mer hvert halvår, uavhengig av hvor nye eller gamle bilene deres er. Faktisk er vi akkurat nå midt oppe i en enestående stor økning i området.

Frem mot 2026 vil eiendomsskatten øke med over 36 prosent. Selv veteranbilene, som kun kjører noen få kilometer i året, straffes med høyere avgifter. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...