Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter konkurrentene i bilindustrien. 9 nye biler må nå fikse det.
Volkswagen erkjenner at de henger etter konkurrentene på visse områder. Etter «Dieselgate» har ikke merket klart å dominere i Europa som før.
Elbiler og konkurranse fra kinesiske produsenter har også tatt hardt i ledelsen i Wolfsburg. Og til tross for en viss suksess i land som Danmark, mangler den generelle suksessen til ID-serien av tyskernes egne elbiler.
Onsdag presenterte VW derfor en ny plan for å rette opp bilmerket og dets katastrofale gjeld. De kaller planen "Triple A: Accelerate, Attack, and Achieve". Målet er å gjenvinne konkurranseevnen innen få år.
Men allerede i november 2023 sa administrerende direktør at Volkswagen ikke lenger er et konkurransedyktig merke.
Volkswagen planlegger å lansere ni nye biler innen 2027. Og selv om det høres mye ut, satser ikke tyskerne alt på elbiler. Faktisk vil bare to av dem gå på strøm.
ID.2 vil lande i 2026 og vil bli supplert med den nylig presenterte ID.1 i 2027. Sistnevnte har en pris på 'rundt 20 000 euro', står det. I Danmark kan den byttes til en pris på 150.000 kroner.
Før disse to 'rimelige' elbilene kommer på markedet, er første prioritet lanseringen av andre generasjon T-Roc.
Volkswagen har stemplet denne kompakte crossoveren som deres siste nye bil med forbrenningsmotor. Det er store forventninger til denne modellen, siden den var nesten like populær som Golfen i Europa i fjor.
I et møte med ansatte ved Wolfsburg-fabrikken forsikret direktør Thomas Schäfer sine ansatte om at merket og deres arbeidsplass har en fremtid. Dette til tross for at VW ønsker å flytte Golf-produksjonen til Mexico og har sagt opp 35.000 ansatte.
Den helelektriske Golfen skal derimot bygges i Wolfsburg. Og det på VW-konsernets kommende Scalable Systems-plattform (SSP).
Den niende generasjonen Golf, utviklet i samarbeid med Rivian, vil være utelukkende elektrisk. Den elektriske Golfen forventes imidlertid ikke å komme på markedet før på slutten av dette tiåret.
Derfor holdes forbrenningsmotoren i live sammen med nåværende Golf Mk. 8.
Volkswagen har også bekreftet planene for en elektrisk T-Roc. Men denne modellen er ikke rett rundt hjørnet. I stedet er de nye modellene en del av en planlagt, pågående utvidelse av modellutvalget.
Konkurransen i markedet forventes å bli enda hardere når disse nye elbilene kommer på markedet. Det handler ikke bare om konkurranse fra Kina. Men også fra europeiske produsenter.
Renault har intensivert innsatsen innen elektriske kjøretøy. Mens Volkswagen først lanserer en tilsvarende modell i 2027. Nye Twingo kommer på markedet cirka ett år før ID.1, og franskmennene vil trolig kunne tilby bilen til samme pris.
Den nye Renault 5 er allerede på markedet. Mens ID.2 til 25.000 euro først kommer om et år. Renault lanserer også Renault 4 som en økonomisk elektrisk crossover.
Programvareproblemer har plaget lanseringen av flere produkter de siste årene. Faktisk er VWs fokus på egenutviklet programvare en slik katastrofe at de nå er klare til å skrote hele det såkalte Cariad-programmet. I stedet regner VW med Rivians hjelp.
Det gjør heller ikke historien om den defekte programvaren noe bedre at tyske medier på nyttårsaften avslørte at 800.000 biler var involvert i en stor datalekkasje. Dette inkluderer over 35 000 biler i Danmark. Les mer om det her .