Volkswagen kutter nå igjen på modellprogrammet og reduserer listen over tilleggsutstyr betraktelig.
Volkswagen må slankes. Og på flere måter.
Allerede i juni i fjor ble det annonsert fra direktørens korridorer i Wolfsburg at merket må finne svimlende 10,6 milliarder euro i besparelser. Det tilsvarer i underkant av 80 milliarder kroner.
Dette må igjen bety at Volkswagens omsetning vokser med 6,5 prosent senest i 2026 Og det uten at merket nødvendigvis må be de ansatte ta lønnskutt eller forlate jobben.
Når det er sagt, kommer spareplanen til å skade store deler av det tyske merkets modellutvalg. Volkswagen vil kvitte seg med nisjemodellene sine.
LES OGSÅ: Direktør gråt – stengt bilfabrikk tom for deler
– Vi vil fokusere på et lite antall av Volkswagens kjernemodeller. Det må kutte ned på kompleksiteten (i produksjonen, red.) og gi høyere fortjeneste, sa direktør Thomas Schäfer.
Og nå har det skjedd noe. For ifølge en e-post Volkswagen sendte til Motor 1 ble den siste Arteon-sedan, som teknisk sett er en liftback, bygget i 2023. Fabrikken i Emden, Tyskland, bygger rett og slett ikke bilen lenger.
Ser man på Arteons salgstall, er de heller ikke imponerende. Kun én Arteon har i løpet av de første 5 månedene av 2024 fått danske nummerskilt. Porsche har solgt dobbelt så mange – igjen er det 2 – 718 RS Spyders.
Stationcarversjonen, som igjen teknisk sett er en skyting bremse, skal få leve litt lenger. Ved fabrikken i byen Osnabrück stopper ikke Arteons samlebånd før i 2026.
Tilbake i juni 2023 ville ikke Thomas Schäfer si noe om hvilke andre modeller som følger Arteon i graven. Men det er sikkert at flere biler vil gå den veien. Blant annet. fordi Volkswagen vil bruke pengene til å redusere utviklingstiden.
Akkurat nå har Volkswagen litt mer enn 4 år, 50 måneder for å være nøyaktig, på å utvikle en ny bil. Fordi modellprogrammet blir mindre, må det kuttes til 36 måneder. Så 3 år.