Skal Volkswagen sette billigere elbiler på veien, trenger merket statsstøtte i minst fem år til, sier direktør Thomas Schäfer.
I et intervju med Auto Motor och Sport legger Volkswagens direktør, Thomas Schäfer, ikke skjul på at merket ikke klarer seg uten statsstøtte de neste fem årene.
I hvert fall ikke hvis målet er å ha billigere elbiler på gata.
– Det er ikke noe langsiktig perspektiv. Akkurat som i Tyskland forsvant subsidier til elbiler over natten.
– Det er for tidlig, selv om prisene er på vei ned. Skal vi klare å levere billige elbiler til alle, trenger vi støtte de neste fem årene, sier direktøren.
Bilaget for statstilskudd er ikke så mye forskjellig fra de andre bilmerkene. Ford mener også at elbiler bør få mer støtte.
Tysklands forbundskansler Olaf Scholz gikk nylig til og med så langt som å kreve at alle andre EU-land også støtter elbiler.
At regningen kun kan ha ett sted – nemlig hos skattebetalerne, som ikke nødvendigvis kjøper elbiler – syntes Scholz ikke å kommentere da han besøkte Fords fabrikk i Köln.
Vi trenger salgsfremmende tiltak som fungerer over hele Europa, sa kansleren, ifølge Handelsblatt.
Tilbake hos Volkswagen ser det dystert ut. Ledelsen mener det er nødvendig å stenge flere av merkets fabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd før.
Økonomidirektøren mener økonomien er så dårlig at bilmerket kun har to – kanskje tre – år på seg til å snu utviklingen. Det vil si fordi det er for sent. I forbindelse med fabrikkstengingene vil ikke Volkswagen-ledelsen avvise at permitteringer kan bli diskutert.
Det har allerede skjedd med Audi, som også er en del av VW-konsernet. Det tyske merket har, etter mislykkede forhandlinger, besluttet å stenge sin eneste fabrikk i Belgia. Dermed vil det kun være én bilfabrikk igjen i hele landet. Vedtaket innebærer at 3000 ansatte mister jobben.