Volkswagen har bygget den siste VR6-motoren noensinne

Det er over. Ikke mer Volkswagen og VR6-motoren. De seks spesialsylindrene forsvant fra Europa, men fortsatte i Kina. Nรฅ er det imidlertid ogsรฅ slutt pรฅ det.

VR6-motorens รฆra er over. Etter 36 รฅr pรฅ markedet har Volkswagen produsert den siste VR6-motoren noensinne. 12. desember 2024 markerte slutten pรฅ en รฆra som startet i 1991 med introduksjonen av den kompakte sekssylindrede motoren i tredje generasjon Golf.

I motsetning til tradisjonelle V6-motorer som har to sylinderhoder, bruker VR6-motoren et enkelt sylinderhode og har en smalere vinkel mellom sylinderbankene.

Det unike designet tillot Volkswagen รฅ lage en kompakt og kraftig motor som fant veien inn i en rekke modeller, inkludert Golf, Passat og Corrado. Og sรฅ ga motoren, som du kan hรธre i klippet lenger ned i artikkelen, en helt spesiell lyd.

VR6-motoren ble ogsรฅ brukt i andre biler fra Volkswagen-konsernet, som Porsche Cayenne, Audi TT og Skoda Superb.

Selv om VR6-motoren forsvant fra det europeiske markedet for mange รฅr siden, fortsatte produksjonen i USA og Kina. Men nรฅ er det endelig over. Den siste VR6-motoren har rullet av samlebรฅndet , og produksjonen har stanset etter at nesten 1,9 millioner enheter ble produsert.

VR6-motoren spilte en avgjรธrende rolle i Volkswagens ambisjon om รฅ rykke opp i premiumsegmentet. Den kompakte V6-motoren ga en kombinasjon av kraft og raffinement som bidro til รฅ gi biler som Golf et mer eksklusivt preg.

I dag er imidlertid rollen til VR6-motoren overtatt av mer effektive og miljรธvennlige teknologier, som firesylindrede turbomotorer og hybriddrivlinjer.

De seks sylindrene etterlater seg en arv som en innovativ og vellykket motor som i over tre tiรฅr har levert glede til bileiere over hele verden. Dens unike design og karakteristiske lyd vil bli husket av mange bilentusiaster.

https://youtu.be/sm56AlpwAHw?si=f4ig8m_NFTbDn94z


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Strรธm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilfรธrere mener...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjรฅfรธrer fรฅr bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplรฆr fra matrester. Nรฅ skal...

10 รฅr gammelt forbud fungerer ikke โ€“ tyverier รธker

Siden 2015 har det vรฆrt et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...