Det er over. Ikke mer Volkswagen og VR6-motoren. De seks spesialsylindrene forsvant fra Europa, men fortsatte i Kina. Nรฅ er det imidlertid ogsรฅ slutt pรฅ det.
VR6-motorens รฆra er over. Etter 36 รฅr pรฅ markedet har Volkswagen produsert den siste VR6-motoren noensinne. 12. desember 2024 markerte slutten pรฅ en รฆra som startet i 1991 med introduksjonen av den kompakte sekssylindrede motoren i tredje generasjon Golf.
I motsetning til tradisjonelle V6-motorer som har to sylinderhoder, bruker VR6-motoren et enkelt sylinderhode og har en smalere vinkel mellom sylinderbankene.
Det unike designet tillot Volkswagen รฅ lage en kompakt og kraftig motor som fant veien inn i en rekke modeller, inkludert Golf, Passat og Corrado. Og sรฅ ga motoren, som du kan hรธre i klippet lenger ned i artikkelen, en helt spesiell lyd.
VR6-motoren ble ogsรฅ brukt i andre biler fra Volkswagen-konsernet, som Porsche Cayenne, Audi TT og Skoda Superb.
Selv om VR6-motoren forsvant fra det europeiske markedet for mange รฅr siden, fortsatte produksjonen i USA og Kina. Men nรฅ er det endelig over. Den siste VR6-motoren har rullet av samlebรฅndet , og produksjonen har stanset etter at nesten 1,9 millioner enheter ble produsert.
VR6-motoren spilte en avgjรธrende rolle i Volkswagens ambisjon om รฅ rykke opp i premiumsegmentet. Den kompakte V6-motoren ga en kombinasjon av kraft og raffinement som bidro til รฅ gi biler som Golf et mer eksklusivt preg.
I dag er imidlertid rollen til VR6-motoren overtatt av mer effektive og miljรธvennlige teknologier, som firesylindrede turbomotorer og hybriddrivlinjer.
De seks sylindrene etterlater seg en arv som en innovativ og vellykket motor som i over tre tiรฅr har levert glede til bileiere over hele verden. Dens unike design og karakteristiske lyd vil bli husket av mange bilentusiaster.