Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktør Kai Grünitz.
Volkswagen-konsernet har foreløpig ingen planer om å bygge Skoda-, Seat- eller Cupra-versjoner av den kommende Volkswagen ID.1.
Ifølge konsernets tekniske direktør, Kai Grünitz, utvikles Volkswagen ID.1 som en frittstående modell. Det sier han i et intervju med Autocar .
– Det reiser litt spørsmål om hvorfor vi kommer (med ID.1, red.) i 2027? Vi ser markedet utvikle seg akkurat nå, spesielt på A00. (Marked for bybiler, red.)
– Vi tror det vil vokse de neste årene. Så vi tror virkelig at 2027 er det rette tidspunktet for å komme ut med bilen, spesielt med alle ryktene om forbrenningsmotorer og hvordan vi blir kvitt dem i Europa.
– Så jeg tror 2027 er riktig tid for ID.1, og hvis markedet virkelig tar seg opp, kan vi enkelt bestemme oss for å ta med Cupra- eller Skoda-modeller. Men det er ikke planen nå.
Volkswagen ID.1 må være seg selv – men kanskje ikke for alltid
Usikkerhet om veksten i el-bybilmarkedet de neste årene er en av grunnene til at Volkswagen holder tilbake.
Grünitz har imidlertid antydet at ID.1s plattform på sikt kan brukes til slike modeller dersom modellen, som skal redde hele Volkswagens økonomi, presterer bra.
Volkswagen ID.1, som trolig kommer til Danmark med en startpris på 150.000 kroner, er bygget på en oppdatert versjon av den såkalte MEB-plattformen kalt MEB Entry.
En plattform som også skal brukes til de kommende modellene Cupra Raval og Skoda Epiq. De tre modellene ble utviklet parallelt, og VW-konsernet ser de økonomiske fordelene ved stordrift som avgjørende.
Den forrige Volkswagen Up, som kan betraktes som ID.1s åndelige forgjenger, ble også realisert gjennom parallell utvikling med nesten identiske Skoda Citigo og Seat Mii.
Men det får ikke Grünitz til å avvike fra tanken om at ID.1 utelukkende skal være en Volkswagen.
Volkswagen ID.1 er også den første bilen som Volkswagen har klart å utvikle på 'redusert tid', som tyskerne kaller den.
Dette kan føre til mer bruk av programvare utviklet i samarbeid med amerikanske Rivian. Akkurat som tyskerne har brukt tid på virtuelle tester i stedet for ekte kilometer på veiene i forbindelse med utviklingen av bilen.
Ifølge Kai Grünitz betyr denne tilnærmingen til å utvikle splitter nye biler at Volkswagen kan spare opptil 3 år av prosessen.