10. mars, 2025

Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktør Kai Grünitz.

Volkswagen-konsernet har foreløpig ingen planer om å bygge Skoda-, Seat- eller Cupra-versjoner av den kommende Volkswagen ID.1.

Ifølge konsernets tekniske direktør, Kai Grünitz, utvikles Volkswagen ID.1 som en frittstående modell. Det sier han i et intervju med Autocar .

– Det reiser litt spørsmål om hvorfor vi kommer (med ID.1, red.) i 2027? Vi ser markedet utvikle seg akkurat nå, spesielt på A00. (Marked for bybiler, red.)

– Vi tror det vil vokse de neste årene. Så vi tror virkelig at 2027 er det rette tidspunktet for å komme ut med bilen, spesielt med alle ryktene om forbrenningsmotorer og hvordan vi blir kvitt dem i Europa.

– Så jeg tror 2027 er riktig tid for ID.1, og hvis markedet virkelig tar seg opp, kan vi enkelt bestemme oss for å ta med Cupra- eller Skoda-modeller. Men det er ikke planen nå.

Volkswagen ID.1 må være seg selv – men kanskje ikke for alltid

Usikkerhet om veksten i el-bybilmarkedet de neste årene er en av grunnene til at Volkswagen holder tilbake.

Grünitz har imidlertid antydet at ID.1s plattform på sikt kan brukes til slike modeller dersom modellen, som skal redde hele Volkswagens økonomi, presterer bra.

Volkswagen ID.1, som trolig kommer til Danmark med en startpris på 150.000 kroner, er bygget på en oppdatert versjon av den såkalte MEB-plattformen kalt MEB Entry.

En plattform som også skal brukes til de kommende modellene Cupra Raval og Skoda Epiq. De tre modellene ble utviklet parallelt, og VW-konsernet ser de økonomiske fordelene ved stordrift som avgjørende.

Den forrige Volkswagen Up, som kan betraktes som ID.1s åndelige forgjenger, ble også realisert gjennom parallell utvikling med nesten identiske Skoda Citigo og Seat Mii.

Men det får ikke Grünitz til å avvike fra tanken om at ID.1 utelukkende skal være en Volkswagen.

Volkswagen ID.1 er også den første bilen som Volkswagen har klart å utvikle på 'redusert tid', som tyskerne kaller den.

Dette kan føre til mer bruk av programvare utviklet i samarbeid med amerikanske Rivian. Akkurat som tyskerne har brukt tid på virtuelle tester i stedet for ekte kilometer på veiene i forbindelse med utviklingen av bilen.

Ifølge Kai Grünitz betyr denne tilnærmingen til å utvikle splitter nye biler at Volkswagen kan spare opptil 3 år av prosessen.

Latest

Don't miss

10.000 sjåfører har bestilt en Toyota som ikke eksisterer ennå

10.000 sjåfører stengte ordresystemet da Toyota åpnet ordreboken for...

Sjokkerende nyheter: Bildirektør vil sparke seg selv

Han har stått ved roret i Nissan siden 2019....

Neste BMW 3-serie vil beholde forbrenningsmotoren

Forbrenningsmotoren går ingen vei hos BMW. I stedet satser...

Trump taper 7 milliarder dollar på å selge offentlige elbiler

USAs president Donald Trump vil kvitte seg med elbiler...

Vant kjendis Lamborghini – vil ha 7 millioner for den

Popstjernen Shakira ga bort Lamborghini Urus gratis. Men nå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Pengemaskin: Dette er hvor mye politiets fotobiler tjener

Fotobiler i dansk politi tjener så mye at de er med på budsjettet. En ny rapport fra den danske Riksrevisjonen avslører hvor mye det...

Elbilmotor dør etter 2 år – "Det er søppel"

Eric Berg, som står bak YouTube-kanalen 'I Do Cars', undersøker i en ny video hvorfor en elbilmotor til en Audi e-tron sviktet etter 2...

Scanias nye elektriske lastebil skal lades med diesel

Scanias nye elektriske lastebil lader batteriet ved hjelp av en dieselmotor. I teorien kjører kombinasjonen 800 på en enkelt lading. Scania introduserer en ny...

Media: Audi R8 gjenoppstod med heftig V8-motor

Motoren skulle være forbeholdt den nye Lamborghini Temerario. Men skal 4-liters V8-motor også gå inn i en ny Audi R8, skriver Autocar. Audis plan...

Elbilløp avlyst permanent

Den svenske motorsportserien STCC, som kun kjøres med elbiler, startet i fjor. Men nå blir serien allerede avlyst permanent. STCC, den svenske motorsportserien for...

Kia sletter Instagram-innlegg som håner Tesla-eiere

Kias Instagram-innlegg med teksten «Jeg kjøpte dette før Elon ble gal» på baksiden av en EV3 er nå forsvunnet fra plattformen. Kia i Norge...

Bilgiganten har tapt 5 milliarder kroner på 1 år

Den britiske bilgiganten Motability Operations, som lever av å lease biler til funksjonshemmede engelske sjåfører, har tapt 5 milliarder danske kroner på ett år....

Frontlykter slår seg av av seg selv i defekt Volvo EX90

Problemene er uendelige i nye Volvo EX90. Under den internasjonale pressepresentasjonen måtte bilene startes med datamaskiner, og nå slukker frontlysene av seg selv. Det...

Bekrefter: Kevin Magnussen vil tilbake til Formel 1

Danske Kevin Magnussen skal kjøre sitt siste Formel 1-løp i desember 2024. Men nå bekrefter racingteamets tidligere sjef, Günter Steiner, at K-Mag vil tilbake....

Selv Toyota selger nå flere elbiler enn Tesla

Det er ikke bare Teslas aksjekurs som raser mot bunnen. Det samme gjør bilsalget. I Norge selger Toyota nå flere elbiler enn amerikanerne. I...

Red Bull-milliardær har kjøpt den legendariske Formel 1-kolleksjonen

Mark Mateschitz (32), som eier nesten halvparten av Red Bull Group, har kjøpt hele samlingen av Formel 1-biler til Bernie Ecclestone (94). Tidligere Formel...

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er...