Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktรธr Kai Grรผnitz.
Volkswagen-konsernet har forelรธpig ingen planer om รฅ bygge Skoda-, Seat- eller Cupra-versjoner av den kommende Volkswagen ID.1.
Ifรธlge konsernets tekniske direktรธr, Kai Grรผnitz, utvikles Volkswagen ID.1 som en frittstรฅende modell. Det sier han i et intervju med Autocar .
โ Det reiser litt spรธrsmรฅl om hvorfor vi kommer (med ID.1, red.) i 2027? Vi ser markedet utvikle seg akkurat nรฅ, spesielt pรฅ A00. (Marked for bybiler, red.)
โ Vi tror det vil vokse de neste รฅrene. Sรฅ vi tror virkelig at 2027 er det rette tidspunktet for รฅ komme ut med bilen, spesielt med alle ryktene om forbrenningsmotorer og hvordan vi blir kvitt dem i Europa.
โ Sรฅ jeg tror 2027 er riktig tid for ID.1, og hvis markedet virkelig tar seg opp, kan vi enkelt bestemme oss for รฅ ta med Cupra- eller Skoda-modeller. Men det er ikke planen nรฅ.
Volkswagen ID.1 mรฅ vรฆre seg selv โ men kanskje ikke for alltid
Usikkerhet om veksten i el-bybilmarkedet de neste รฅrene er en av grunnene til at Volkswagen holder tilbake.
Grรผnitz har imidlertid antydet at ID.1s plattform pรฅ sikt kan brukes til slike modeller dersom modellen, som skal redde hele Volkswagens รธkonomi, presterer bra.
Volkswagen ID.1, som trolig kommer til Danmark med en startpris pรฅ 150.000 kroner, er bygget pรฅ en oppdatert versjon av den sรฅkalte MEB-plattformen kalt MEB Entry.
En plattform som ogsรฅ skal brukes til de kommende modellene Cupra Raval og Skoda Epiq. De tre modellene ble utviklet parallelt, og VW-konsernet ser de รธkonomiske fordelene ved stordrift som avgjรธrende.
Den forrige Volkswagen Up, som kan betraktes som ID.1s รฅndelige forgjenger, ble ogsรฅ realisert gjennom parallell utvikling med nesten identiske Skoda Citigo og Seat Mii.
Men det fรฅr ikke Grรผnitz til รฅ avvike fra tanken om at ID.1 utelukkende skal vรฆre en Volkswagen.
Volkswagen ID.1 er ogsรฅ den fรธrste bilen som Volkswagen har klart รฅ utvikle pรฅ 'redusert tid', som tyskerne kaller den.
Dette kan fรธre til mer bruk av programvare utviklet i samarbeid med amerikanske Rivian. Akkurat som tyskerne har brukt tid pรฅ virtuelle tester i stedet for ekte kilometer pรฅ veiene i forbindelse med utviklingen av bilen.
Ifรธlge Kai Grรผnitz betyr denne tilnรฆrmingen til รฅ utvikle splitter nye biler at Volkswagen kan spare opptil 3 รฅr av prosessen.