Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktรธr Kai Grรผnitz.

Volkswagen-konsernet har forelรธpig ingen planer om รฅ bygge Skoda-, Seat- eller Cupra-versjoner av den kommende Volkswagen ID.1.

Ifรธlge konsernets tekniske direktรธr, Kai Grรผnitz, utvikles Volkswagen ID.1 som en frittstรฅende modell. Det sier han i et intervju med Autocar .

โ€“ Det reiser litt spรธrsmรฅl om hvorfor vi kommer (med ID.1, red.) i 2027? Vi ser markedet utvikle seg akkurat nรฅ, spesielt pรฅ A00. (Marked for bybiler, red.)

โ€“ Vi tror det vil vokse de neste รฅrene. Sรฅ vi tror virkelig at 2027 er det rette tidspunktet for รฅ komme ut med bilen, spesielt med alle ryktene om forbrenningsmotorer og hvordan vi blir kvitt dem i Europa.

โ€“ Sรฅ jeg tror 2027 er riktig tid for ID.1, og hvis markedet virkelig tar seg opp, kan vi enkelt bestemme oss for รฅ ta med Cupra- eller Skoda-modeller. Men det er ikke planen nรฅ.

Volkswagen ID.1 mรฅ vรฆre seg selv โ€“ men kanskje ikke for alltid

Usikkerhet om veksten i el-bybilmarkedet de neste รฅrene er en av grunnene til at Volkswagen holder tilbake.

Grรผnitz har imidlertid antydet at ID.1s plattform pรฅ sikt kan brukes til slike modeller dersom modellen, som skal redde hele Volkswagens รธkonomi, presterer bra.

Volkswagen ID.1, som trolig kommer til Danmark med en startpris pรฅ 150.000 kroner, er bygget pรฅ en oppdatert versjon av den sรฅkalte MEB-plattformen kalt MEB Entry.

En plattform som ogsรฅ skal brukes til de kommende modellene Cupra Raval og Skoda Epiq. De tre modellene ble utviklet parallelt, og VW-konsernet ser de รธkonomiske fordelene ved stordrift som avgjรธrende.

Den forrige Volkswagen Up, som kan betraktes som ID.1s รฅndelige forgjenger, ble ogsรฅ realisert gjennom parallell utvikling med nesten identiske Skoda Citigo og Seat Mii.

Men det fรฅr ikke Grรผnitz til รฅ avvike fra tanken om at ID.1 utelukkende skal vรฆre en Volkswagen.

Volkswagen ID.1 er ogsรฅ den fรธrste bilen som Volkswagen har klart รฅ utvikle pรฅ 'redusert tid', som tyskerne kaller den.

Dette kan fรธre til mer bruk av programvare utviklet i samarbeid med amerikanske Rivian. Akkurat som tyskerne har brukt tid pรฅ virtuelle tester i stedet for ekte kilometer pรฅ veiene i forbindelse med utviklingen av bilen.

Ifรธlge Kai Grรผnitz betyr denne tilnรฆrmingen til รฅ utvikle splitter nye biler at Volkswagen kan spare opptil 3 รฅr av prosessen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Antall ladestasjoner synker betraktelig โ€“ Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere โ€“ og har faktisk...

Tesla kollapser i nok et land โ€“ 45 prosent er borte

Spanjolene gjรธr det, svenskene gjรธr det. Og nรฅ vender...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslรฅr nรฅ รฅ avskaffe alle...

BYD-forhandlere gรฅr konkurs pรฅ rad โ€“ kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...