12. mars, 2025

Volkswagen lover fysiske knapper – ikke løpende mobiler

Nye biler skal ikke være mobiltelefoner på hjul. I hvert fall ikke de fra Volkswagen. Det lover nå merkets sjefdesigner, Andreas Mindt.

Volkswagen avviser at merkets fremtidige modeller skal bli mobiltelefoner på hjul.

I stedet vil tyskerne blant annet fokusere på: å bringe fysiske knapper tilbake inn i bilene. Det starter med ID.2, som vil lande neste år.

Samtidig beklager designsjef Andreas Mindt at merket gikk for langt når det gjelder berøringsskjermer og overflater i de aktuelle modellene.

– Vi vil aldri, aldri gjøre den feilen igjen. Vi må få tilbake de fysiske knappene på rattet nå. Ikke mer gjetting.

– Det er tilbakemeldingene vi har fått. Og folk elsker det.

Selv administrerende direktør synes Volkswagens infotainment er "forferdelig"

– Ærlig talt, det skal være en bil og ikke en telefon, sa Andreas Mindt da han var på lanseringen av konseptbilen ID.EVERY1 forrige uke, som etter hvert skal bli ID.1.

Selv om berøringsknappene ikke vil forsvinne helt i Volkswagen-biler, vil de fremover bli supplert med fysiske knapper for de viktigste funksjonene. Les mer om det her.

De (fysiske knapper, red.) vil være i hver bil vi lager fra nå av. Vi har forstått budskapet, legger Mindt til, og viser til både kritikk og tilbakemeldinger fra kunder.

Bilene vil fortsatt ha skjermer for navigasjonssystemer og obligatoriske ryggekameraer, men ikke på bekostning av fysiske knapper. I hvert fall ikke lenger.

Volkswagen har tidligere fått kraftig kritikk for konsernets infotainmentsystemer. Det er både for komplisert og for sakte.

Selv administrerende direktør, Thomas Schäfer, synes det er galskap. Av samme grunn har konsernet valgt å forkaste mesteparten av sin egen utvikling og gi amerikanske Rivian milliarder av euro til å utvikle noe nytt.

Thomas Schäfer har sagt i et tidligere intervju med Autocar at Volkswagens første tilbud om infotainmentsystemer for elbiler er «en forferdelig opplevelse for kundene».

Den nye ID.2 må imidlertid klare seg uten Rivians hjelp. For i motsetning til ID.1, vil ID.2, som har samme størrelse som dagens Golf, være basert på VWs egen infotainment.

Hvorfor Andreas Mindt ikke går inn i det. Men det kan være fordi lanseringen er så nærme at det er for sent å redesigne bilen.

Latest

Don't miss

Ford Focus skal do – hele fabrikken lukker i 2025

Ford Focus har vært i produksjon siden 1998. Men...

Volvo ES90 – her er den første utgaven i Danmark

Volvo ES90 kommer til Danmark. I første omgang med...

Det er nå 500.000 personbiler som kan lades i Danmark.

Mens antallet både bensin- og dieselbiler krymper, fortsetter antallet...

Tesla Cybercab kommer til Danmark – se den her

Tesla Cybercab kommer til Danmark. Det sier det amerikanske...

Kinesere må låne 18 milliarder for å beholde Volvo

Kinesiske Geely må ta opp et lån på hele...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump roser Tesla og Musk foran Det hvite hus – og lover å kjøpe en selv

En rekke Tesla-biler parkert foran Det hvite hus stjal rampelyset da Trump plutselig erklærte sin kjærlighet til Elon Musks elbiler – og bestilte en...

Ingen vil ha Scanias elbiler: 0,26 prosent kjører på strøm

Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene. Scanias ordrebok...

Porsche forventer å tape 150 milliarder på Volkswagen

Holdingselskapet bak Porsche, Porsche SE, regner med å tape hele 150 milliarder kroner fordi Volkswagen har blitt mindre verdt. Porsche SE, største aksjonær i...

Skoda kommer med vill påstand: Hunder foretrekker elbiler

Ifølge tsjekkiske Skoda er det ingen tvil om hva hunder foretrekker å bli fraktet rundt i. Nemlig elbiler. Det er imidlertid knapt bevis for...

Søppelplassen fylles opp med nyere elbiler – ingen vet hvorfor

Nå begynner også de nyere elbilene å fylle opp skrotplassene rundt her. Elbiler er spesielt populære på et bilopphuggeri i San Francisco. De første...

Beste elbil for under 300 000 kr? Det er her du får mest for pengene, sier studie

Hvilken elbil til under 300 000 kr gir mest verdi? Nettstedet har analysert markedet og funnet de beste valgene basert på rekkevidde, utstyr og...

Dansker gidder ikke kjøre Tesla – skyld på Musk

Danske firmabilsjåfører gidder ikke lenger kjøre Teslaer. Musk får skylden. Men også de kinesiske alternativene blir valgt. Danske firmabilsjåfører sier nei til flåter av...

Ford får 33 milliarder – viktig garanti forsvinner

Ford i Europa mottar nå milliarder av danske kroner i støtte fra morselskapet i USA. Med pengene forsvinner en garanti fra USA. Fords tyske...

Bilfabrikk er forbudt – 2000 mister jobben

En batterifabrikk i Sverige skulle ha skapt 2000 arbeidsplasser. Men nå blir det uansett ikke noe av, ifølge både myndighetene og de kinesiske eierne....

Jaguar på elbiler: Vi mister 85 prosent av kundene

Jaguar er godt klar over at overgangen til kun å bygge elbiler vil koste kundene. Det er anslått at 85 prosent vil slippe unna....

Tesla-aksjen kollapser – 500 milliarder kroner er borte

Teslas aksje er på god vei mot en kollaps. De siste dagene har nesten 500 milliarder kroner gått opp i røyk. Elon Musk alene...

Ford tilbakekaller 26 000 hybridbiler over brannfare

Det er ikke bare i Danmark Ford har problemer med plug-in hybrider. Den engelske importøren tilbakekaller nå 26.000 biler uten å ha en forsendelse...