Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette for overgangen til elbiler innen 2035.
Volkswagen undersøker muligheten for å legge til bensinmotorer til den ellers helelektriske ID. familie.
Dette tar form av en såkalt rekkeviddeforlenger. VW-sjefen mener det kan senke barrieren for bilkjøpere som
VW-konsernet investerer allerede i teknologien. Dette skjer både i USA og Kina. Nå ser det ut til at løsningen også er på vei til europeiske kunder.
Administrerende direktør Oliver Blume ønsker at elbiler som suppleres med en rekkeviddeforlenger skal unntas fra EUs kommende forbud. Forbudet mot nye biler med forbrenningsmotorer trer i kraft i 2035.
– Hvis du har en rekkeviddeforlenger, kjører du fortsatt bare (red.) i en elbil. Men den lange rekkevidden kan senke barrieren for å bytte til elbil.»
En rekkeviddeforlenger fungerer som en liten bensindrevet generator. Den produserer bare strøm til elmotoren når batteriet er tomt. Bilen fortsetter derfor å gå hovedsakelig på strøm.
VW ID.Era og fremtidens hybridteknologi
På bilutstillingen i Shanghai viste Volkswagen frem konseptbilen ID.Era. Det er en del av ID-en. familie, men har en bensinmotor om bord. Bilen ble opprinnelig utviklet spesielt for det kinesiske markedet.
I følge kinesiske kjørestandarder kan ID.Era kjøre omtrent 300 kilometer bare på strøm. Bensinmotoren kan da øke rekkevidden med ytterligere 700 kilometer. Dette gir en total rekkevidde på rundt 1000 kilometer.
Utviklingen av rekkeviddeforlengere skjer side om side med andre hybridløsninger hos VW. Tidligere i år kom det frem at merket også jobber med et fullhybridsystem. Dette systemet minner om det som er kjent fra Toyota.
Målet er å møte ulike markeder og kundebehov.
Innføringen av rekkeviddeforlengere i Europa er ennå ikke avgjort. Men ifølge tyske medier er utviklingen i full gang.
Rekkeviddeforlenger i ID.4 og ID.7?
Det er uklart nøyaktig hvilke modeller som vil få teknologien. Men ifølge informasjon gitt til det tyske mediehuset Automobilwoche, er det en mulighet for eksisterende modeller. Biler som ID.4 og ID.7 nevnes som potensielle kandidater.
Dette vil bety at populære elbiler plutselig kan få en betydelig lengre total rekkevidde. Dette kan appellere til kunder med rekkeviddeangst. Eller kunder som ofte kjører lange avstander.
Volkswagen ser på teknologien som en overgangsløsning. Det kan gjøre overgangen til ren elektrisk drift enklere for flere sjåfører. Det er et skritt mot den helelektriske fremtiden gruppen fortsatt sikter mot.
Tidspunktet for og om en europeisk lansering er planlagt er ukjent. Det avhenger sannsynligvis av markedsutviklingen og den endelige utformingen av 2035-forbudet.
Noe annet som virker enda mer hugget i stein er EUs forhold til seerregler. I Brussel vil de aller fleste bilene bli tvunget til å gjennomgå inspeksjoner enda oftere. Les mer om det her .