Det gjenopplivede bilmerket Scout, som Volkswagen eier, skal bygge elbiler som eierne kan reparere selv. Det sier direktøren.
Hvis elbiler er fremtiden, vil mange bilister savne spesielt én ting. Ja, altså bortsett fra motorstøy. Nemlig å kunne reparere bilene selv. Det har den relanserte speideren nå en løsning på.
Scout Motors vil gjøre bilistene moteriktig med de nye elbilene Traveler og Terra. På dem lover merket at eiere skal kunne foreta reparasjoner og erstatte deler selv. Akkurat slik du kjenner det fra spesielt eldre diesel- og bensinbiler.
Scout Motors understreker i et nytt intervju at kundene «må ha tilgang til reparasjoner og informasjon».
– Over 80 prosent av reparasjonene som trengs kan gjøres mens du er på farten, sier Ryan Decker, strategidirektør i Scout Motors.
– Dette betyr i kundens oppkjørsel eller bokstavelig talt på veien. Vi vil at disse bilene skal være korbiler som kundene kan ta på og ta vare på (selv)."
Inspirasjonen til den avgjørelsen kommer fra de originale speidermodellene, som var kjent for sin robusthet og enkelhet.
– Det skal fungere lenge, det skal være holdbart. Når noe går i stykker, må du kunne fikse det, sier Decker.
Elbiler er ofte komplekse og har et stort antall lukkede systemer som kun fabrikkene og egne verksteder har tilgang til. Men Scout Motors vil gjøre unna det.
– Kanskje ting ikke er limt. De er skrudd inn. Ting skal være lettere å reparere selv, forklarer Decker.
Scout Motors forstår at kundene deres ønsker å kunne tilpasse bilene sine.
– Kundene vil ta på bilene. De ønsker å reparere dem. De vil kunne fjerne støtfangeren (selv),» sier direktøren.
For at det hele ikke skal være bare snakk, skal Scout ifølge merket lage mer brukervennlige servicebøker og reparasjonsmanualer for bilene selv. Ting som burde være tilgjengelig for alle.
– Hva er en moderne elbil? Det er som en helt svart boks som du ikke kan gjøre noe med, sier Decker.
Scout Traveler og Terra er imidlertid ikke rett rundt hjørnet. Ikke i USA heller, for salget starter først. Det går faktisk ytterligere to år før de første modellene er klare.