Volkswagen vurderer å bygge Golf 8 frem til 2035

Den nåværende Volkswagen Golf 8 kan bli den lengstlevende Golfen i merkets modellhistorie på grunn av nye hensyn i Wolfsburg.

Golf 8 kan bli en bil som er på veien i hele 16 år. Den har allerede vært her i 5 år. Men ledelsen i Wolfsburg er klar for mer.

Konkret vurderer sjefene å la dagens Volkswagen Golf fortsette i modellprogrammet i 11 år til. Selv om en elektrisk Golf tilsynelatende er planlagt lansert rundt 2030.

Men i et intervju for den nederlandske versjonen av Top Gear sier Kai Grünitz, leder for Volkswagens tekniske avdeling, at de vurderer å la Golf 8 kjøre lenger enn til minst 2035.

Pussig nok er det samme år som EU har til hensikt å forby alle nye biler med forbrenningsmotorer som ikke kan gå på syntetisk drivstoff.

LES OGSÅ: Magnussens sjanse? Avskjediget sjef avduker nytt Formel 1-team

Da vil Volkswagen Golf 8 være en skikkelig gammel bil. For bilen står ikke på egen plattform. I stedet er det en videreutviklet Golf 7 på MQB-plattformen, en teknikk som ble lansert helt tilbake i 2012.

Det er imidlertid ikke noe nytt at Volkswagen forlenger levetiden til gamle plattformer. Spesielt ikke når det gjelder Gulfen.

Golf Mk. 5, som ble lansert i 2003, la plattformen for etterfølgeren Golf 6. En bil som først gikk ut av produksjon ni år senere. Nesten da. Golf 6 var i produksjon helt frem til 2016.

Det er imidlertid ingenting som slår Volkswagen Type 1 i bilmerkets historie. Med liten pause var bilen i produksjon fra 1938 til 2003, da den siste bilen forlot samlebåndet i Mexico.

Tilbake i Wolfsburg ser Grünitz på MQB-plattformen som Golf 8 er bygget på som "perfeksjon". Selv om tyskerne innrømmer at de hadde store problemer spesielt med bilens programvare da den kom på markedet.

Kai Grünitz ser i alle fall ingen grunn til å utvikle en helt ny bensin/dieseldrevet plattform for en annen Golf. Grünitz påpeker også at Golfen godt kan bli pensjonert innen 2035. Det handler imidlertid ikke nødvendigvis om utslippskrav.

I stedet kan det vise seg at EUs regler om f.eks. cybersikkerhet i nye biler kan bli bilens finale. Kravene har allerede fått Porsche til å droppe flere modeller. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...