Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene.

Volkswagen har utviklet en ny elbil for landbruket i utviklingsland. Eller med andre ord, det er faktisk en traktor med en toppfart på 20 km/t.

Traktoren, kjent som Mk1, skiller seg fra tradisjonelle traktorer ved å være helt elektrisk og drevet av et batteri.

Den er designet for å være et mer bærekraftig og økonomisk alternativ til tradisjonelle dieseldrevne traktorer, som ofte er dyre i drift og vedlikehold.

Elbiltraktorer er ennå ikke like vanlig som elbiler. Men Volkswagen håper nå å få en større andel av markedet med en traktor som er lettere å vedlikeholde. Og billigere.

Volkswagen har utviklet den elektriske traktoren Mk1, som er designet for bønder i fremvoksende land. I mange av disse områdene er tilgang på solenergi betydelig enklere og billigere enn tilgang på diesel.

Med en elektrisk traktor kan bøndene både redusere miljøbelastningen og spare penger på drivstoff.

Mange bønder i utviklingsland dyrker mindre arealer, og her er den elektriske traktoren et godt valg. Traktoren, utviklet av Volkswagen Group Africa, skal i første omgang lanseres i Rwanda.

Daværende VW-sjef, Herbert Diess, viste frem en prototype av traktoren på LinkedIn i 2021. Den gang var det en ombygd traktor, men nå er det en helt ny modell utviklet av Volkswagen.

Den elektriske traktoren har mellom 20 og 40 hestekrefter og veier 2,5 tonn. Kjøpere av traktoren vil også ha muligheten til å kjøpe alt tilbehør og solceller som er nødvendig for å lade den.

Batterimodulen er også designet for å kunne skiftes ut på stedet. På denne måten trenger ikke bøndene å stoppe for å lade kjøretøyene sine.

Batteriene kan, sier Volkswagen, også brukes til å drive annet landbruksutstyr. Håpet er at traktoren vil appellere til enda flere kjøpere på denne måten.

– Vi tror at denne traktoren kan utgjøre en reell forskjell for bønder i Afrika.

– Den er ikke bare mer miljøvennlig, men den er også billigere i bruk enn en tradisjonell traktor. Vi er overbevist om at det vil være et verdifullt verktøy for bønder, sier en talsperson fra Volkswagen Group Africa.

Selv om prisen er vanskelig å forstå, er det mye som tyder på at Volkswagen er mer klar i hodet når det kommer til den kommende ID.1 personbilen. Men det er også lang ventetid. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...