De burde riste på hendene over utsiktene til å miste et stort marked. Men offisielt er ikke Volvos direktør redd for et forbud i USA.
Akkurat som alle andre kinesiske merker, er Volvo i ferd med å bli forbudt i USA. Men det får ikke regissør Jim Rowan til å håndhilse.
På spørsmål om det i forbindelse med World Economic Forum i Davos, Sveits, var han uansett ikke bekymret for et forbud.
Det sier han til Sveriges Radio.
Slik det ser ut akkurat nå, vil alle kinesiske bilmerker og teknologi fra Kina i biler gradvis bli forbudt fra 2027.
Forbudet, som ikke er Donald Trumps idé, men implementert av hans forgjenger Joe Biden, har allerede fått storbanken SEB til å advare om konsekvensene det kan få for et merke som Volvo.
Men Jim Rowan er ikke bekymret. I stedet vil han kun forholde seg til at Volvo – trolig juridisk avdeling – tygger seg gjennom den nye loven. Ifølge direktøren er den over 200 sider lang, så å lese og forstå konsekvensene vil ifølge ham ta litt tid.
– Vi holder fortsatt på å tyde det og hva det betyr for oss. Men det vil være en av de tingene der vi må se på detaljene og se hvordan det påvirker produktene våre og designet vårt og så videre," sa han Sveriges Radio på World Economic Forum i Davos.
På våre egne breddegrader har EU varslet mer støtte til elbiler. Noe som Donald Trump derimot vil kvitte seg med i USA. Den nye presidenten sier at bilistenes frie valg er viktigere enn politisk innblanding.
Presidenten tilbrakte også sin første dag på jobben i Det hvite hus med å signere en ordre som avslutter offentlig støtte til elbilinfrastruktur. Trump vil også kvitte seg med statstilskuddet som amerikanerne har fått til nå for kjøp av nye elbiler.