Volvo ES90 rammet av EUs høye tollsatser

Volvo ES90 er ny. Men det kan ende opp med å være irrelevant i Danmark fordi det er bygget i Kina og derfor rammes av skyhøye tollsatser.

Volvo ES90 forventes å bli en dyr affære på det danske markedet. Bilen er bygget i Kina.

Av samme grunn er bilen automatisk underlagt straffetollene som EU legger på alle kinesiske elbiler.

Ved lanseringen av Volvo ES90 i Sverige innrømmet Volvos finansdirektør Johan Ekdahl at han heller ikke aner hvor dyr bilen blir.

"Vi får se hva tariffene ender opp med å bli," sa han til nyhetsbyrået TT .

Volvo presenterte elbilen ES90 utenfor et kunstgalleri ved Stockholm. Og her måtte ledelsen svare på spørsmål, blant annet om handelskrigen mellom EU og Kina.

Volvo ES90 kan bli et raseri i Danmark

Slik det kinesiske merket Volvo er, skal det betales toll på 18,8 prosent. Imidlertid har morselskapet, Geely Holding, allerede flyttet EX30-produksjonen til Gent, Belgia, i et forsøk på å unngå tariffene.

Det er imidlertid ingen rapporter om hvorvidt ES90 også skal bygges i Europa.

Handelskrigen påvirker imidlertid ikke bare Volvo, men også bilindustrien generelt. USA har allerede en toll på 102,5 prosent på kinesiske elbiler. Etter flere nedjusteringer har EU innført en permanent straffetoll på 18,8 prosent mot Geely og Volvo Cars.

Johan Ekdahl bemerket at tollsatsene varierer og det kan være en kombinasjon av fakta og forhandlingstaktikk.

Produksjonen av Volvo ES90 foregår i Chengdu, Kina. Og det gjør det, uavhengig av ledelsens mening, vanskelig å holde prisen nede.

I Sverige, hvor bilen allerede kan bestilles på nett, koster den fra 970.000 kroner. Det tilsvarer 659.000 kroner i Danmark. Og er det lik prisen her hjemme, er bilen så dyr at staten vil kreve registreringsavgift.

Et alternativ ville være å produsere ES90 i Charleston, South Carolina, for å unngå de amerikanske tollsatsene. Volvo har imidlertid ennå ikke godkjent en slik plan.

ES90 er først og fremst designet for det kinesiske markedet, hvor det er etterspørsel etter store biler.

– Det er en viktig bil i Kina, og vi har en ganske sterk posisjon innen sedanmodeller i Kina. Det er også andre land, som Storbritannia, som ikke har toll, sa Johan Ekdahl.

Volvo ES90 er bygget på samme plattform som SUV EX90, som allerede er full av problemer. Av samme grunn har sedanmodellen blitt forsinket flere ganger.

ES90 har en rekkevidde på 700 kilometer og kan lade 300 kilometer på ti minutter. Men til tross for forholdet til EX90, er sedanmodellen en lettere bil.

ES90 tilbys med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Det er den bakhjulsdrevne versjonen som først kommer til Danmark. Importøren forventer en gang i 2026.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...