Kundene flykter til konkurrenter fordi Volvo i England fjernet stasjonsvognen fra modellutvalget. Og det var en feil, sier importøren nå.
Volvo i Storbritannia innrømmer at det var en feil å slutte å selge stasjonsvogner. Kundene forsvant, og det fikk bilprodusenten til å revurdere avgjørelsen.
For to år siden bestemte Volvo seg for å avslutte salget av V60- og V90-kombimodellene i Storbritannia. Denne avgjørelsen fikk massiv kritikk og førte til mange reaksjoner fra Volvo-entusiaster.
Volvo-importøren sa at de ønsket å fokusere virksomheten mer på elbiler og SUV-er. Men bare ett år senere endret de kurs og begynte å selge stasjonsvogner igjen.
Nå innrømmer Robert Deane, salgssjef i Volvo i England, at det var en feil å slutte å selge stasjonsvogner. Han beklager at de forlot markedet.
Deane forklarer at mange Volvo-kunder valgte andre bilmerker da stasjonsvognmodellene ble utgått. Dette var en fordel for konkurrenter som BMW, Audi, Mercedes og spesielt Volkswagen, som solgte 4.353 stasjonsvogner i England i fjor.
Reaksjonen fra kundene og de følelsesmessige båndene til stasjonsvogner fikk Deane til å tenke nytt. I dag er resultatet ganske åpenbart at importøren har angret på avgjørelsen.
– Vi diskuterte muligheten for å bringe tilbake stasjonsvogner. Da jeg så at kundene ville ha dem tilbake, tok jeg grep, sier Deane i et intervju med Auto Express.
Han tok kontakt med fabrikken for å undersøke om det var mulig å gjenoppta salget av stasjonsvogner i England. Etter en tid kom godkjennelsen.
Noe som gjorde det lettere for Volvo å si ja, er at politiets spesialbestillinger på bilene aldri har blitt stoppet.
I dag tilbyr Volvo tre ulike stasjonsvognmodeller på vei til det engelske markedet. Men her i landet vårt er det langt mellom slike ting. Både V60- og V90-modellene er for lengst forsvunnet.
V90 forsvant da Volvo umiddelbart sluttet å selge rene bensin- og dieselbiler i Danmark i september 2022. Elbilen ES90 er også på vei hit. Men det er en sedan.