Den svenske lastebilprodusenten Volvo Trucks satser mer enn noen gang pรฅ forbrenningsmotoren, sier teknisk direktรธr.
Forbrenningsmotoren er ikke dรธd. Faktisk investerer den svenske lastebilprodusenten Volvo Trucks mer enn noen gang i teknologi.
Det sier merkevarens tekniske direktรธr Lars Stenqvist til Dagens Industri . Frelsen for Volvo Trucks kan vรฆre hydrogen.
โ Da vi begynte รฅ snakke om hydrogen i forbrenningsmotoren for fire รฅr siden, kalte jeg det en joker i spillet pรฅ grunn av mange tekniske utfordringer.
โ I dag er vi mye tryggere pรฅ รฅ si at dette skal bli et kommersielt produkt. Brint har gรฅtt fra รฅ vรฆre en joker til et kort i spillet, sier teknisk direktรธr.
Volvo ser ogsรฅ stรธrre perspektiver i รฅ brenne hydrogen i forbrenningsmotorer fremfor รฅ la brenselceller omdanne hydrogen til elektrisitet.
LES OGSร : Bilgiganten gjรธr seg klar til รฅ sparke 30.000 ansatte
Volvos nyeste lastebiler vil bruke noe selskapet kaller High Pressure Direct Injection. Det er et drivstoffsystem som sprรธyter inn litt tenningsdrivstoff for รฅ muliggjรธre kompresjon, fordi hydrogenet tilsettes.
Ifรธlge Volvo Trucks gir teknologien hรธyere ytelse enn diesel kombinert med lavere drivstofforbruk. Hydrogenbilenes totale rekkevidde skal imidlertid vรฆre omtrent som for dieselbiler i dag.
Svenskene er ikke alene om รฅ utforske hydrogenets muligheter. Toyota jobber for eksempel bรฅde med รฅ fรฅ personbiler til รฅ fange opp CO2 i filtre og รฅ fรฅ forbrenningsmotorene deres til รฅ gรฅ pรฅ hydrogen.
Et nytt samarbeid med Toyota gjรธr ogsรฅ at BMW mener de er klare til รฅ masseprodusere en hydrogendrevet personbil allerede i 2028. Les mer om det her .