Den svenske lastebilprodusenten Volvo Trucks satser mer enn noen gang på forbrenningsmotoren, sier teknisk direktør.
Forbrenningsmotoren er ikke død. Faktisk investerer den svenske lastebilprodusenten Volvo Trucks mer enn noen gang i teknologi.
Det sier merkevarens tekniske direktør Lars Stenqvist til Dagens Industri . Frelsen for Volvo Trucks kan være hydrogen.
– Da vi begynte å snakke om hydrogen i forbrenningsmotoren for fire år siden, kalte jeg det en joker i spillet på grunn av mange tekniske utfordringer.
– I dag er vi mye tryggere på å si at dette skal bli et kommersielt produkt. Brint har gått fra å være en joker til et kort i spillet, sier teknisk direktør.
Volvo ser også større perspektiver i å brenne hydrogen i forbrenningsmotorer fremfor å la brenselceller omdanne hydrogen til elektrisitet.
LES OGSÅ: Bilgiganten gjør seg klar til å sparke 30.000 ansatte
Volvos nyeste lastebiler vil bruke noe selskapet kaller High Pressure Direct Injection. Det er et drivstoffsystem som sprøyter inn litt tenningsdrivstoff for å muliggjøre kompresjon, fordi hydrogenet tilsettes.
Ifølge Volvo Trucks gir teknologien høyere ytelse enn diesel kombinert med lavere drivstofforbruk. Hydrogenbilenes totale rekkevidde skal imidlertid være omtrent som for dieselbiler i dag.
Svenskene er ikke alene om å utforske hydrogenets muligheter. Toyota jobber for eksempel både med å få personbiler til å fange opp CO2 i filtre og å få forbrenningsmotorene deres til å gå på hydrogen.
Et nytt samarbeid med Toyota gjør også at BMW mener de er klare til å masseprodusere en hydrogendrevet personbil allerede i 2028. Les mer om det her .