Volvo investerer mer penger enn noen gang i forbrenningsmotoren. Det er spesielt ideen om hydrogendrevne lastebiler som er dyr.
Volvo investerer nå mer penger enn noen gang før i utviklingen av nye forbrenningsmotorer. Håpet er at de nye motorene kan gå på hydrogen og ulike typer biodrivstoff.
Ifølge Lars Stenqvist, Volvos teknologisjef, er brenning av hydrogen en sentral del av selskapets strategi.
– Vi ønsker å bruke hydrogen i forbrenningsmotorer, sier han til mediet SvD Näringsliv .
Selv om Volvo har brukt store ressurser på elektriske lastebiler de siste årene, har spredningen av disse kjøretøyene gått tregere enn forventet.
Først da utgjør elektriske lastebiler en svært liten del av salget. I år er kun 2 prosent av lastebilene Volvo har solgt elektriske. Samtidig opplever selskapet et fallende antall bestillinger på de elektriske lastebilene.
LES OGSÅ: «Bjorn» ødela Rolls-Royce og ble siktet for bedrageri
Faktisk er det så få bestillinger at Volvo nå har kuttet ned på fabrikken i Gøteborg.
Men det betyr ikke at utviklingen av hydrogenmotorene stoppes. En viktig del av Volvos planer er å tilpasse teknologien til alternative drivstoff som biogass, elektrodrivstoff og hydrogen. Ifølge Lars Stenqvist er hydrogen en viktig del av fremtidens løsninger:
– Vi må bruke hydrogen i forbrenningsmotorer på samme måte som noen lastebiler nå går på naturgass eller biogass, forklarer han.
Volvos fremtidige utvikling hviler på tre ulike teknologier: batteridrevne lastebiler, brenselcellebiler og lastebiler med forbrenningsmotorer for alternativt drivstoff.
Denne tredelingen skyldes behovet for å tilpasse produktene til ulike markeder. For eksempel kan utslippskravene variere betydelig mellom regioner som Europa og USA.
Ifølge analytikere fra Global Data kan endringer i amerikansk regelverk, som en mulig lempelse av utslippskravene, få konsekvenser globalt. I Europa kunne man derimot forvente strengere miljøkrav. Denne usikkerheten tvinger Volvo til å utvikle seg bredt.
Til tross for disse utfordringene har Volvo satt seg ambisiøse mål. Selskapet planlegger at minst 35 prosent av salget skal bestå av elektriske lastebiler om bare fem år.
Samtidig fortsetter Volvo å utforske alternative løsninger som hydrogen i forbrenningsmotorer for å sikre fleksibilitet i en tid med endrede markedskrav.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!