Volvo investerer mer penger enn noen gang i forbrenningsmotoren. Det er spesielt ideen om hydrogendrevne lastebiler som er dyr.
Volvo investerer nรฅ mer penger enn noen gang fรธr i utviklingen av nye forbrenningsmotorer. Hรฅpet er at de nye motorene kan gรฅ pรฅ hydrogen og ulike typer biodrivstoff.
Ifรธlge Lars Stenqvist, Volvos teknologisjef, er brenning av hydrogen en sentral del av selskapets strategi.
โ Vi รธnsker รฅ bruke hydrogen i forbrenningsmotorer, sier han til mediet SvD Nรคringsliv .
Selv om Volvo har brukt store ressurser pรฅ elektriske lastebiler de siste รฅrene, har spredningen av disse kjรธretรธyene gรฅtt tregere enn forventet.
Fรธrst da utgjรธr elektriske lastebiler en svรฆrt liten del av salget. I รฅr er kun 2 prosent av lastebilene Volvo har solgt elektriske. Samtidig opplever selskapet et fallende antall bestillinger pรฅ de elektriske lastebilene.
LES OGSร : ยซBjornยป รธdela Rolls-Royce og ble siktet for bedrageri
Faktisk er det sรฅ fรฅ bestillinger at Volvo nรฅ har kuttet ned pรฅ fabrikken i Gรธteborg.
Men det betyr ikke at utviklingen av hydrogenmotorene stoppes. En viktig del av Volvos planer er รฅ tilpasse teknologien til alternative drivstoff som biogass, elektrodrivstoff og hydrogen. Ifรธlge Lars Stenqvist er hydrogen en viktig del av fremtidens lรธsninger:
โ Vi mรฅ bruke hydrogen i forbrenningsmotorer pรฅ samme mรฅte som noen lastebiler nรฅ gรฅr pรฅ naturgass eller biogass, forklarer han.
Volvos fremtidige utvikling hviler pรฅ tre ulike teknologier: batteridrevne lastebiler, brenselcellebiler og lastebiler med forbrenningsmotorer for alternativt drivstoff.
Denne tredelingen skyldes behovet for รฅ tilpasse produktene til ulike markeder. For eksempel kan utslippskravene variere betydelig mellom regioner som Europa og USA.
Ifรธlge analytikere fra Global Data kan endringer i amerikansk regelverk, som en mulig lempelse av utslippskravene, fรฅ konsekvenser globalt. I Europa kunne man derimot forvente strengere miljรธkrav. Denne usikkerheten tvinger Volvo til รฅ utvikle seg bredt.
Til tross for disse utfordringene har Volvo satt seg ambisiรธse mรฅl. Selskapet planlegger at minst 35 prosent av salget skal bestรฅ av elektriske lastebiler om bare fem รฅr.
Samtidig fortsetter Volvo รฅ utforske alternative lรธsninger som hydrogen i forbrenningsmotorer for รฅ sikre fleksibilitet i en tid med endrede markedskrav.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!