17. november, 2024

Volvo investerer mer enn noen gang i forbrenningsmotoren

Volvo investerer mer penger enn noen gang i forbrenningsmotoren. Det er spesielt ideen om hydrogendrevne lastebiler som er dyr.

Volvo investerer nå mer penger enn noen gang før i utviklingen av nye forbrenningsmotorer. Håpet er at de nye motorene kan gå på hydrogen og ulike typer biodrivstoff.

Ifølge Lars Stenqvist, Volvos teknologisjef, er brenning av hydrogen en sentral del av selskapets strategi.

– Vi ønsker å bruke hydrogen i forbrenningsmotorer, sier han til mediet SvD Näringsliv .

Selv om Volvo har brukt store ressurser på elektriske lastebiler de siste årene, har spredningen av disse kjøretøyene gått tregere enn forventet.

Først da utgjør elektriske lastebiler en svært liten del av salget. I år er kun 2 prosent av lastebilene Volvo har solgt elektriske. Samtidig opplever selskapet et fallende antall bestillinger på de elektriske lastebilene.

LES OGSÅ: «Bjorn» ødela Rolls-Royce og ble siktet for bedrageri

Faktisk er det så få bestillinger at Volvo nå har kuttet ned på fabrikken i Gøteborg.

Men det betyr ikke at utviklingen av hydrogenmotorene stoppes. En viktig del av Volvos planer er å tilpasse teknologien til alternative drivstoff som biogass, elektrodrivstoff og hydrogen. Ifølge Lars Stenqvist er hydrogen en viktig del av fremtidens løsninger:

– Vi må bruke hydrogen i forbrenningsmotorer på samme måte som noen lastebiler nå går på naturgass eller biogass, forklarer han.

Volvos fremtidige utvikling hviler på tre ulike teknologier: batteridrevne lastebiler, brenselcellebiler og lastebiler med forbrenningsmotorer for alternativt drivstoff.

Denne tredelingen skyldes behovet for å tilpasse produktene til ulike markeder. For eksempel kan utslippskravene variere betydelig mellom regioner som Europa og USA.

Ifølge analytikere fra Global Data kan endringer i amerikansk regelverk, som en mulig lempelse av utslippskravene, få konsekvenser globalt. I Europa kunne man derimot forvente strengere miljøkrav. Denne usikkerheten tvinger Volvo til å utvikle seg bredt.

Til tross for disse utfordringene har Volvo satt seg ambisiøse mål. Selskapet planlegger at minst 35 prosent av salget skal bestå av elektriske lastebiler om bare fem år.

Samtidig fortsetter Volvo å utforske alternative løsninger som hydrogen i forbrenningsmotorer for å sikre fleksibilitet i en tid med endrede markedskrav.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

86 steder i Norge har helt utryddet nye bensinbiler

I 86 norske kommuner er det ingen nye bensin-...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen...

Kommunen kan legge ned den danske motorfesten helt

Allingåbro Motorfestival lever på lånt tid. Arrangøren frykter å...

Bilgiganten sparker ytterligere 400 ansatte umiddelbart

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis tar farvel med ytterligere...

Volkswagen ID.7 Tourer tar tittelen Danmarks beste firmabil

For andre år på rad vinner Volkswagen ID.7 Tourer...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-folk vil avskaffe statlige subsidier til elbiler

Det kan gagne Tesla enda mer om USAs fremtidige president avskaffer statssubsidier til elbiler. Anonyme Tesla-folk støtter allerede ideen. Ifølge nyhetsbyrået Reuters støtter Tesla-representanter...

Misnøyen øker stadig blant elbileiere

Analysebyrået EPSI har gjennomført siste utgave av en årlig tilfredshetsundersøkelse blant elbileiere. Det peker på én ting – økende misnøye. Den siste utgaven av...

Jaguars neste elbil vil koste minst én million kroner

Prisen på Jaguars neste elbil blir minst én million kroner når den lander hos forhandlerne i 2026. Sjefen vil ikke selge biler billigere enn...

De mest aggressive sjåførene eier disse bilene

Det er særlig sjåfører som eier tyske merker som bjeffer mest aggressivt i trafikken. Det viser en ny undersøkelse som YouGov har gjennomført for...

Audi-ansatte: «Vi har blitt slått med batonger av politiet»

Flere Audi-ansatte hevder at de og kollegene deres ble slått av politiet da politiet stormet en bilfabrikk i Belgia. Onsdag denne uken slo politiet...

Etter 250 permitteringer – kutter bilgiganten igjen

Ønsket om hva Volvo Trucks har å tilby er ikke det samme som det var for bare ett år siden. Nå kutter fabrikken kraftig....

Kjendis får massiv kritikk – bryter loven i 154 km/t

Millioner ser på mens YouTuber Marques Brownlee snakker om alt fra teknologi til nye biler. Nå har han brutt loven med 154 km/t. Youtuber...

Så mange milliarder taper Danmark på å støtte elbiler

Nye beregninger fra Dansk Industri viser at staten tilfører milliarder ved å la elbiler slippe unna med svært liten eller ingen registreringsavgift. Det kan...

Batteribrann på kjent bilfabrikk sender to til sykehus

Torsdag eksploderte et batteri ved Koenigseggs utviklingsavdeling. Den påfølgende brannen førte til at to personer måtte til sykehus. En eksplosjon og påfølgende batteribrann hos...

Nordmenn raser over nytt forbud mot elbiler

Å lempe på kravet, som holder elbiler unna bussfeltene i flere norske byer, vil ikke gjøre noe. Busslinjene har elbiler som ellers måtte brukes...

Får verdens største bot for å ignorere tilbakekalling

Ford har fått verdens største bot – over en milliard danske kroner – fordi merket ignorerte en tilbakekalling for lenge. Ford kan dele gulvet...

Renault angrer også – knapper kommer tilbake

Renault hevder det vil «radikelt revurdere» måten merket lager hytter på. Men det betyr ikke at knappene forsvinner, sier designsjef Gilles Vidal. Renault planlegger...