Volvo Cars kutter 15 prosent av kontorpersonalet globalt for å spare 12 milliarder danske kroner – de fleste oppsigelsene rammer hovedkontoret i Gøteborg.
Volvo Cars er midt i en omfattende kostnadskuttprosess. Bilprodusenten planlegger å permittere 3000 ansatte og konsulenter for å redusere kostnadene med 18 milliarder svenske kroner – tilsvarende rundt 11,8 milliarder danske kroner.
En stor del av de berørte er ansatt i Sverige, spesielt i og rundt Gøteborg, der hovedkontoret ligger. Rundt 1200 ansatte og ytterligere 1000 konsulenter vil forlate selskapet.
Volvo Cars og Håkan Samuelsson bekrefter kutt
Volvo Cars' administrerende direktør, Håkan Samuelsson, bekrefter at avgjørelsen har vært vanskelig. Men ledelsen mener det er nødvendig for å sikre selskapets fremtid.
Tiltakene som ble annonsert i dag har vært vanskelige avgjørelser, sier Samuelsson i en pressemelding .
Ifølge Volvo Cars skyldes spareplanen et behov for å forbedre selskapets kontantstrøm og tilpasse seg en utfordrende situasjon i bilindustrien.
Nedskjæringer hos Volvo Personvagnar AB i Sverige
Reduksjonen i Sverige skjer primært i Volvo Personvagnar AB, som er ansvarlig for den svenske delen av virksomheten. I tillegg til de 1200 faste stillingene er planen å kutte ned på opptil 1000 konsulentjobber.
Volvo Cars har innledet forhandlinger med fagforeningene. En offisiell melding er sendt til Arbetsmarkedsverket i Sverige.
I tillegg vil flere jobber i andre deler av verden forsvinne. Det totale omfanget vil bli bestemt i løpet av de kommende månedene.
Spareplanen vil sannsynligvis også påvirke Danmark
Mens Sverige er hardest rammet, vil det også forekomme oppsigelser i andre land. Volvo Cars venter fortsatt på en endelig gjennomgang av organisasjonen og den fremtidige strukturen.
Spareplanen betyr at 15 prosent av alle kontoransatte verden over vil bli berørt. Det nøyaktige antallet berørte personer i hvert land vil bli kunngjort når den interne prosessen er fullført.
Volvo Cars forventer at den nye strukturen vil være klar i løpet av høsten.
Volvo kritisert for samarbeid med Geely i Kina
Volvo har blitt kritisert flere ganger for å flytte utviklingsarbeidet til Kina. Selskapet deler nå flere bildeler og systemer med morselskapet Geely.
Men ifølge Håkan Samuelsson er ikke kritikken helt rettferdig.
«Bilindustrien går gjennom en utfordrende periode. For å håndtere dette må vi forbedre kontantstrømmen vår og strukturelt redusere kostnadene våre», sier han.
Stort press på den globale bilindustrien
Bilindustrien har vært preget av fallende etterspørsel og økende kostnader. Elektrifisering krever store investeringer, og bilprodusenter blir presset til å tilpasse virksomheten sin.
Volvo Cars prøver nå å trimme organisasjonen slik at den kan overleve fremtidig konkurranse.
Bilmerket understreker at selv om det gjøres besparelser, vil de fortsatt fokusere på å utvikle elbiler og ny teknologi. Men det blir med færre hender enn før.
Boosted prøver å finne ut hvordan og om oppsigelsene vil påvirke Danmark.