Volvo-sjefen tror flere bilmerker vil gå konkurs

Det blir en overlevelseskamp bilmerkene kaster seg ut i Faktisk er det allerede i gang, og flere vil gå konkurs, tror Volvo-sjefen.

I et nytt intervju legger ikke Volvo Cars' administrerende direktør Jim Rowan skjul på at han tror flere bilmerker vil gå konkurs.

Markedssituasjonen vil rett og slett føre til at flere bukker under. Det forteller han til Norsk Motor .

Spådommen kommer i kjølvannet av EUs nylige lempelse av utslippskravene for bilindustrien, en beslutning som har skapt oppsikt i bransjen.

Og en beslutning som Rowan, som vil ha forbrenningsmotoren forbudt nå, er frustrert over.

– Mange bilmerker vil gå under. De som lykkes nå vil ha fordelen av færre konkurrenter.

Volvo-sjef håner andre som kan gå konkurs

Han viser til endringen i EUs utslippskrav som opprinnelig ble satt i 2019. En endring som bl.a. innebar at bilmerker måtte betale gigantiske bøter for ikke å bygge et visst antall elbiler.

Ifølge Rowan var det en klar forståelse for at utslippsgrensene skulle skjerpes fra 2025, men at bilmerkene også hadde tid til å forberede seg på det.

– Det de har gjort er enestående: I tett samarbeid med bilprodusentenes organisasjon ACEA definerte EU i 2019 noen regler om skjerping av utslippsgrensene fra 2025.

– Alle kunne forstå eller forstå dem.

– Det ga alle god tid til å planlegge at en viss andel av bilene vi lager skal være elektriske – ellers må vi betale bøter.

– "Ok, vi forstår!" Så kommer vi til første kvartal 2025 – og da endres reglene!, sier Jim Rowan.

Direktøren i Volvo Cars mener selv at merket – til tross for sin beskjedne størrelse – klarte å tilpasse seg de nye reglene.

– Helt ærlig er Volvo et lite selskap i denne sammenhengen. Hvis vi kan endre, kan andre også. Men de valgte å ikke gjøre det, konstaterer direktøren.

Jim Rowan burde imidlertid ikke få en god start. For selv om Volvo bl.a. har kastet dieselmotoren ut av vinduet, har merket måttet erkjenne at det ikke bare kan selge elbiler. Les mer om det her.

Og nå sist har det svensk-kinesiske merket måttet innse at det heller ikke lar seg gjøre i Australia, hvor det ellers kun ville selge elbiler fra 2026.

I tillegg til frustrasjonen over EUs endrede kurs angående forbrenningsmotoren, mener Rowan at det globale bilmarkedet står overfor en rekke grunnleggende utfordringer.

Han fremhever spesielt Kinas økende innflytelse på markedet.

– Det enkle faktum er at det globale nybilmarkedet ikke lenger er 100 millioner biler i året, det har krympet til 85 millioner.

– Av disse 85 står Kina for 25 til 30 millioner biler. For 10 år siden serverte de et kinesisk marked som ikke hadde bruktbilkjøpere, alt var nye biler.

– Nå har de et bruktmarked, mens kinesiske produsenter opplever sterk vekst. For fem år siden tok kinesiske produsenter 25 prosent av hjemmemarkedet, nå er de på 57, og snart er det 75 prosent, sier direktøren.

Han glemmer imidlertid å nevne at Volvo selv er kinesisk, og at merket har vært det siden Geely Holding kjøpte Volvo ut av hendene på Ford i 2010.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...