Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nรฅ utviklet det velkjente sikkerhetsutstyret ytterligere. Fra 2026 vil den kommende XC60 vite hvor tykk sjรฅfรธren bak rattet er.
Volvo EX60 blir den fรธrste modellen med det nye multiadaptive sikkerhetsbeltet. Beltet mรฅ tilpasse seg passasjerens hรธyde, vekt og kroppsform fรธr bilen i det hele tatt begynner รฅ kjรธre.
Volvo har utviklet teknologien for รฅ รธke sikkerheten ved ulykker. Systemet mรฅ ta hensyn til bรฅde personens fysiske forhold og trafikkmiljรธet rundt bilen.
Den nye selen vil bruke bรฅde interne og eksterne sensorer. Sensorene mรฅler blant annet hvordan passasjeren sitter og hvor hรธy de er.
Samtidig henter bilen data fra trafikkmiljรธet utenfor. Systemet tar for eksempel hensyn til om kollisjonen skjer forfra eller fra siden.
Alt dette skjer pรฅ brรธkdeler av et sekund. Mรฅlet er รฅ gi hver passasjer best mulig beskyttelse โ uansett hvor stor eller liten ulykken er.
Volvo EX60 fรฅr sikkerhetsteknologi med sensorer
En stรธrre person i en alvorlig kollisjon vil ha et strammere sikkerhetsbelte. Dette er for รฅ redusere risikoen for hodeskader.
Omvendt vil en mindre person ha en mer avslappet holdning. Dette kan beskytte mot for eksempel ribbeinsbrudd i mildere situasjoner.
Systemet bruker data fra kollisjonssensorer, kameraer og radarsystemer. Informasjonen deles med sikkerhetsbeltet, som tilpasser seg situasjonen.
Ifรธlge Volvo handler det om รฅ reagere i sanntid og tilpasse sikkerheten individuelt i stedet for รฅ bruke samme lรธsning for alle.
Volvo har testet systemet ved sitt eget sikkerhetssenter i Sverige, hvor de har jobbet med prosjektet i flere รฅr.
Ny sele i EX60 er en oppgradert versjon av klassikeren fra 1959
Den nye teknologien bygger pรฅ Volvo-ingeniรธr Nils Bolins oppfinnelse fra 1959. Det var da Volvo introduserte trepunktsbeltet.
Det sikkerhetsbeltet har siden blitt standard i alle biler, og ifรธlge forskere har det reddet millioner av liv.
Volvo delte deretter oppfinnelsen med hele bilindustrien โ uten รฅ patentere den.
Ifรธlge ร sa Haglund, som leder Volvo Cars' sikkerhetssenter, markerer den nye selen en ny retning for merket.
โ Verdens fรธrste multiadaptive sikkerhetsbelte er nok en milepรฆl for bilsikkerhet og et utmerket eksempel pรฅ hvordan vi utnytter sanntidsdata med ambisjonen om รฅ redde millioner av liv.
Selen lanseres i 2026 i forbindelse med introduksjonen av elbilen Volvo EX60.
EX60 blir en mellomstor SUV i samme klasse som XC60. Den nye modellen forventes รฅ koste fra rundt 500 000 kroner. Men det er ikke sikkert at det blir noe av den nye modellen i 2026.
Ifรธlge den svenske avisen Dagens Industri forsinker besparelser og massive oppsigelser bilen. De gjenvรฆrende ansatte har ogsรฅ nok problemer รฅ hanskes med.
Flere av Volvos nyeste elbiler er fulle av feil. Og hvis du ser pรฅ salgstallene som Volvo selv har publisert denne uken, har elbilene gรฅtt betydelig tilbake. Les mer om det her .