Det har tatt Teslas ansatte fire år, og en trussel om at Elon Musk vil skrote hele prosjektet, å bli ferdig med det såkalte 4680-cellers batteriet.
Tesla skulle egentlig ha lansert et batteri med 4680 celler for fire år siden. Men ingenting har egentlig skjedd siden den gang, annet enn at Cybertrucken har blitt utstyrt med en delversjon av den lovede batteripakken.
Men nå, sier Tesla, har det skjedd noe. Utviklingen kommer etter at bilmerkets direktør, Elon Musk, truet med å skrote hele prosjektet dersom det ikke ble gjort fremskritt innen nyttår.
På grunn av ultimatumet fra sjefen, fant de Tesla-ansatte det vanskelig å finne andre løsninger enn å produsere batteriets elektroder på en måte som i ettertid krever torrefaksjon i svært store ovner og derfor er svært kostbar.
Men nå har Tesla lykkes med å produsere merkets helt egne og ikke minst tørre elektrode. Og Tesla må til og med være så langt fremme med det forberedende arbeidet at de vil kunne sette 4680-cellers batteriet i produksjon før året er omme.
LES OGSÅ: Volkswagen vurderer å bygge Golf 8 frem til 2035
Dette skriver Autoevolution på bakgrunn av et LinkedIn-oppslag fra Cole Otto, som er produksjonsingeniør i Teslas batteriavdeling.
Tesla er imidlertid ikke alene om dette. Begge konkurrentene LG og Panasonic har annonsert at de vil være klare med faktisk serieproduksjon av lignende batterier samtidig.
På den annen side er det gode nyheter for forbrukerne, alias bilistene, som kanskje da kan se frem til billigere elbiler. Her er imidlertid ordet kanskje.
For selv om batteripakker til elbiler aldri har vært billigere enn de er i øyeblikket, påvirker ikke dette prislappen på elbilene. Merket Mercedes forventer ikke at elbilen skal kunne konkurrere med verken diesel- eller bensinbilen ennå. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!