Det har tatt Teslas ansatte fire รฅr, og en trussel om at Elon Musk vil skrote hele prosjektet, รฅ bli ferdig med det sรฅkalte 4680-cellers batteriet.
Tesla skulle egentlig ha lansert et batteri med 4680 celler for fire รฅr siden. Men ingenting har egentlig skjedd siden den gang, annet enn at Cybertrucken har blitt utstyrt med en delversjon av den lovede batteripakken.
Men nรฅ, sier Tesla, har det skjedd noe. Utviklingen kommer etter at bilmerkets direktรธr, Elon Musk, truet med รฅ skrote hele prosjektet dersom det ikke ble gjort fremskritt innen nyttรฅr.
Pรฅ grunn av ultimatumet fra sjefen, fant de Tesla-ansatte det vanskelig รฅ finne andre lรธsninger enn รฅ produsere batteriets elektroder pรฅ en mรฅte som i ettertid krever torrefaksjon i svรฆrt store ovner og derfor er svรฆrt kostbar.
Men nรฅ har Tesla lykkes med รฅ produsere merkets helt egne og ikke minst tรธrre elektrode. Og Tesla mรฅ til og med vรฆre sรฅ langt fremme med det forberedende arbeidet at de vil kunne sette 4680-cellers batteriet i produksjon fรธr รฅret er omme.
LES OGSร : Volkswagen vurderer รฅ bygge Golf 8 frem til 2035
Dette skriver Autoevolution pรฅ bakgrunn av et LinkedIn-oppslag fra Cole Otto, som er produksjonsingeniรธr i Teslas batteriavdeling.
Tesla er imidlertid ikke alene om dette. Begge konkurrentene LG og Panasonic har annonsert at de vil vรฆre klare med faktisk serieproduksjon av lignende batterier samtidig.
Pรฅ den annen side er det gode nyheter for forbrukerne, alias bilistene, som kanskje da kan se frem til billigere elbiler. Her er imidlertid ordet kanskje.
For selv om batteripakker til elbiler aldri har vรฆrt billigere enn de er i รธyeblikket, pรฅvirker ikke dette prislappen pรฅ elbilene. Merket Mercedes forventer ikke at elbilen skal kunne konkurrere med verken diesel- eller bensinbilen ennรฅ. Les mer om det her .