I 2030 vil 1 av 3 bilister kjรธre rundt i en kinesisk bil, sier det amerikanske konsulentfirmaet AlixPartners. I dag sitter kineserne pรฅ 21 prosent av markedet.
Hele 33 prosent. Eller faktisk mer enn 1 av 3 sjรฅfรธrer.
Sรฅ mange mennesker vil sitte i en bil fra Kina i 2030. I hvert fall hvis anslaget fra det amerikanske konsulentfirmaet AlixPartners stemmer.
Kinesiske biler utgjรธr allerede 21 prosent av det globale markedet, men analytikere forventer at landets bilindustri vil utvide seg i et rasende tempo mot 2030.
Det skriver CNBC .
LES OGSร : Sverige gjรธr disse bilene lovlige for alle med fรธrerkort
Noe av veksten som de kinesiske merkene kan se frem til, er pรฅ hjemmemarkedet, hvor spesielt vestlige bilmerker vil tape terreng. Faktisk vil de kinesiske merkene gรฅ fra รฅ sitte pรฅ 59 prosent av markedet i Kina til hele 72 prosent, sier forventningen.
Utenfor Kina forventer det amerikanske konsulentfirmaet at kinesernes salg eksploderer enda mer. Selv om det som oftest er bilene til de kinesiske merkene som fylles godt opp i de europeiske havnene. Noen stรฅr opp til ett รฅr, fordi de gรฅr videre. Les mer om det her.
AlixPartners forventer at Kina vil selge 9 millioner biler utenfor Kina innen 2030. Det tallet er 3 millioner biler i dag. Hvis du projiserer det, vil det bety at kinesiske merkevarer i 2030 vil ha 12 prosent av markedet i hele Europa og 33 prosent globalt.
Kinesiske merker legger til funksjoner som kundene faktisk kan bruke til noe, som design og teknologi i kabinen, hรธyere.
De er fokusert pรฅ รฅ opprettholde fordelen nรฅr det kommer til kostnader, uansett hva som helst. Selv nรฅr de bygger fabrikker i utlandet. I tillegg har kineserne bygget opp et betydelig forsprang nรฅr det kommer til teknologi, sier AlixPartners' Andrew Bergbaum.
Et av de kinesiske merkene som faktisk produserer i Europa er Leap Motor. Det kinesiske merket har stรธtte fra verdens fjerde stรธrste bilkonsern. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!